Overslaan en naar de inhoud gaan

Bestedingen autoreclames blijven stijgen

De Nederlandse mediabestedingen voor reclamecampagnes aan personenauto’s zijn in het eerste half jaar weer verder toegenomen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de eerste 6 maanden van 2011 werd er in Nederland voor ruim 165 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Dat is een toename van 21,1% ten opzichte van het eerste half jaar van 2010, zo blijkt uit de analyse van onderzoeksbureau Adfact. Vooral tv profiteert met 44% fors van de groei van de personenautomarkt. Dat blijkt uit cijfers van .
In het eerste halfjaar van 2009 werd nog 126 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, in 2010 was dat al 137 miljoen en nu in het eerste half jaar 2011 staat de teller op 166 miljoen euro. Dat is 29 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit komt voornamelijk op conto van Renault (+80%), Volkswagen (+73%), Alfa Romeo (+186%), Nissan (+113%) en Fiat (+43%). Zij zijn goed voor ruim twee derde van de totale groei aan autoreclames.
Renault was in juni met bijna 4,8 miljoen verreweg de grootste adverteerder en komt met deze eindsprint meteen in de top 3 terecht. Opvallend is vooral Alfa Romeo, dit automerk kwam in 2010 niet verder 2 miljoen euro, en is nu goed voor 5,6 miljoen. Zij hebben veel geadverteerd voor de Mito en de nieuwe Guilietta. Ook Volkswagen is in mei en juni meer gaan adverteren, bijvoorbeeld voor de Polo en de 350 schonere modellen.
Tv heeft zowel procentueel als in absolute zin de grootste stijging laten zien. Er is 44% meer geadverteerd in vergelijking met het eerste halfjaar van 2010. De totale bestedingen kwamen op 94,4 miljoen. Tv heeft hiermee een aandeel van 57% binnen de totale mediabestedingen, normaal ligt dat rond de 50%. Dit grote verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door de merken Renault, Alfa Romeo, Chevrolet, Volkswagen, Nissan, Audi, Mercedes en Lexus. Al deze merken adverteerde fors meer op TV ten opzichte van vorig jaar.
Binnen de totale mediamix heeft ook buitenreclame met +40% kunnen profiteren van de groei. Tijdschriften (+6,8%), radio (+3,9%), dagbladen (-10,7%) en bioscoop (-100%) profiteerden niet of minder.

related partner content for mobile comes here

Top 5 Q1 en Q2 2011

1.Peugeot (+5,1%) 14,3 miljoen euro
2.Opel (+23,3%) 13,4 miljoen euro
3. Renault (+80%) 13,0 miljoen euro
4. Citroën (+25,7%) 11,7 miljoen euro
5. Ford (+ 11,2%) 11,2 miljoen euro

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in