'Augmented Reality is geen QR code 2.0'
Veel pioniers stopten zelfs al met het uitbrengen van deze interactieve lagen. De 'early adapters' komen alweer terug op hun experimenten, terende op het feit dat ze 'nieuw' waren en dus de nodige aandacht mochten ontvangen. Dergelijke initiatieven worden echter nog steeds opgepakt door verschillende merken en dan hebben we het niet over de minste. Waarom is dit? Het pionierswerk is immers verricht door eerder vermelde merken en, niet te vergeten, Layar. En zoals alle nieuwe technieken is de 'gimmick' fase inmiddels verstreken en wordt het tijd voor functionele toepassingen. Neem nu een Ikea; met veel ophef en bombarie werd enkele maanden terug de nieuwe catalogus gepresenteerd. Volledig voorzien van extra informatie in de vorm van (jawel hoor, daar is 'ie) 'Augmented Reality'. Lekker op de bank zitten met de catalogus en bladeren door de nieuwe collectie. Opeens wordt dit onderbroken; het blad wordt op tafel gelegd, de pagina moet goed gevouwen worden want dat onding klapt steeds dicht of bolt krom op.
Vervolgens even de Ikea app downloaden. De pagina weer terug vouwen. Ah de app is binnen... Even opstarten en richten op de pagina; oh... eerst weer even terugvouwen. Even zien... hij doet het niet? Ja toch wel op een andere pagina; ik krijg een extra laag met informatie te zien... "Goh...". Ongetwijfeld nog leuk voor minder ervaren smartphone en/of tablet gebruikers maar het is zonde van de investering om voor deze doelgroep deze 'gimmick' nu nog aan te bieden. Daarbij is dit weer een kopie actie en dat is nu juist wat ik niet verwacht van een bedrijf als Ikea. Waarom lost Ikea niet het probleem op wat ik en, in mijn ogen, al haar (potentiële) klanten hebben, namelijk "hoe staat dit product in mijn kamer"? En dat is nu net waar AR echt iets kan 'toevoegen'. Leg de catalogus daar op de grond waar je de nieuwe kast hebben wilt en richt je tablet/smartphone die kant op en voilà... hij staat er! Swipe vervolgens door het diverse aanbod aan kasten, filter je kleuren en maak een foto van het eindproduct. Kijk Ikea, nu ben je me echt aan het helpen en nu wordt AR functioneel toegepast. Los van het herkennen van afbeeldingen (zogenaamde 'markers') kun je met AR ook gezichten, producten, gebouwen en locaties herkennen en voorzien van extra digitale lagen. Het voorbeeld aangaande gezichtsherkenning is wellicht nog het meest bekend van het passen van digitale 3D brillen. Voor wat betreft producten zou je zelfs een app kunnen richten op jouw haperende Wi-Fi printer welke jou via de app laat weten wat er met hem aan de hand is en hoe je dit het beste kunt oplossen aan de hand van 3D geprojecteerde visuele instructies (inkt vervangen, vastgelopen papier, defecte onderdelen, etc.).
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuIn het geval van gebouwen; panden digitaal voorzien van nieuwe gevelbekleding en uitbouwmogelijkheden 3D visueel projecteren. Dit laatste aan locatie gegevens gekoppeld; kavels binnen nieuwbouwwijken alvast voorzien van 3D projecties waardoor potentiële kopers hun toekomstige woning alvast kunnen bekijken op de locatie zelf. Kortom functionele oplossingen welke daadwerkelijk helpen bij een probleem en niet alleen maar 'gimmick' op zich zijn. De QR code kampt momenteel met een imago probleem door de veelvuldige slechte inzet van het bekende blokje. Er zijn echt wel hele goede toepassingen maar die worden tekort gedaan door de overwegend slechte ervaringen welke gebruikers opdoen. De bekende QR code achter op een werkbus welke slechts verwijst naar de website van de betreffende onderneming (vaak ook nog voorzien van Flash onderdelen welke dus niet werken op een Apple toestel). Waarom niet gewoon een webadres communiceren welke wellicht ook nog eens blijft hangen en vaak ook nog sneller is ingetypt dan het opstarten van een QR code lezer en het scannen van de bewuste code? Hopelijk zal deze ervaring AR bespaart blijven; hiervoor is de techniek gewoon te goed en zijn de mogelijkheden te mooi om waar te zijn. Aan de techniek zal het dus niet liggen maar meer aan de creatieve inzet ervan.
Reacties:
Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.
Ja, ik wil lid wordenLog InOm een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid