Overslaan en naar de inhoud gaan

Amstel maakt geen vrienden

Amstel schuift met het nieuwe thema ‘Lekker van zichzelf’ op richting ‘what’ en levert de ‘why’ in. Waarom?
Miniatuurvoorbeeld
Gewoon bier voor gewone mensen
© Heineken Nederland
Miniatuurvoorbeeld
Gewoon bier voor gewone mensen
© Heineken Nederland

Ik schrok me rot man! En ook m’n tijdlijn trilde ervan. Bericht: ‘Amstel laat vriendenthema los’. Eerste reactie: fake news! De Russen. Of nee, ha!, de vrienden van Dotan aan het werk. Ingeschakeld dit keer door Bavaria, Hertog Jan, Leffe, whatever. Na weet ik hoeveel jaar zet je natuurlijk niet zelf zo’n eindwaarde van jewelste aan de kant. Eentje uit de categorie ‘geluk’, ‘vrijheid’, ‘vrede’, zeg maar. De bijbehorende merken vult u zelf wel in.

Bij
Heineken gaat het erom waar je het drinkt, bij Amstel met wie je het drinkt en bij Brand Bier wat je drinkt, aldus voormalig directeur marketing Bram Westenbrink. Heerlijk helder. Hartstikke goed ook. Passend bij de karakters van de bieren. Zo past kwaliteit of smaak Brand als een jas. Het heeft de meest uitgesproken smaak van de drie, voller, graniger. En is wat kleiner in volume. Maar nu schuift Amstel met het nieuwe thema ‘Lekker van zichzelf’ ook op richting ‘what’. En levert de ‘why’ in. Waarom?

related partner content for mobile comes here

Blind proeven

Bij Amstel draait het in het vervolg slechts om één ding: smaak. Volgens Amstel marketing directeur David Lette gaat het om ‘de binnenkant’.
En daar heeft ‘ie natuurlijk helemaal gelijk in. Want daar zit ons hart, dat sneller gaat kloppen als we emotioneel geraakt worden. De waarde ‘vriendschap’ is dan ook goud (of goudgeel zoals je wil) waard.

Maar mensen overtuigen voor Amstel te kiezen op basis van smaak, het is nogal - hoe zou ik het zeggen? - wat. Zet Amstel in een blind rijtje en er is geen vriend die ‘m eruit haalt.

Of moeten we dieper in het glaasje kijken? Om daar een nieuwe ‘why’ te ontdekken? Moeten we ‘Lekker van zichzelf’ ook interpreteren als ‘jezelf zijn’? Je hoeft niet hip, stoer, cool of epic te zijn. Alleen maar jezelf. Daar zit natuurlijk wel wat in. Een prima idee. Voor Brand bier! Verdorie, Indie heeft een campagne gemaakt voor het verkeerde merk. Dat krijg je er ook van als twee Heineken merken bij hetzelfde bureau een biertje drinken.

Vrienden van Amstel Live

Brutaal trouwens, om je vrienden aan de kant te zetten, maar ze vervolgens wel te gebruiken in je eerste uiting van je nieuwe campagne. Die speelt zich namelijk af bij de Vrienden van Amstel Live. Altijd een schoolvoorbeeld van een propositie die het merk versterkt of sterker, die in dit geval het merk droeg. Maar die merkkracht dreigt nu in het water te vallen. Toch klampt mijn Amstelhart zich vast aan deze eerste nieuwe uiting, in de hoop dat vriendschap straks alsnog het Amstel glas in vloeit.


Maar mocht die ijdel zijn, hierbij dan nog even een, ter afscheid, de volgende situatie geschetst (toevallig zag ik ‘m laatst weer voorbij komen, waardoor ik spontaan Amstel in m’n kar mikte): twee vrienden - drilboor in de hand, veiligheidsbril op de neus - zijn druk bezig een badkamer te ‘demonteren’. Zelfvoldaan en onder het stof, nemen ze even later een koude Amstel pils in de keuken, proost, was een lekker klusje. Dan komt vriend drie binnen, met de tekst: “Hé, zijn jullie nog niet begonnen?”.

Ook nu zou ik zeggen, de boel herstellen Amstel. Blijf gewoon wie je bent: de smeerolie voor vriendschap.

 

Hubert van Wensen - Business Creative bij The USP Company

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in