Amerikaanse uitgevers vrezen Apple Tablet


Interessant artikel op Adage: Amerikaanse uitgevers van tijdschriften vrezen de Apple Tablet.
Niet omdat ze tegen digitalisering van hun producten zijn, of tegen e-readers, maar omdat ze vrezen dat Apple, net als wat iTunes in de muziekindustrie doet, tussen de uitgever en de lezer gaat staan.
De uitgevers willen de klantrelatie graag in eigen handen houden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWat volgens AdAge een oplossing kan zijn, is een samenwerkingsverband tussen de uitgevers. Een gezamenlijk digitale winkel voor content is een van de mogelijkheden waar uitgevers naar schijnen te kijken. Een iTunes voor print, zeg maar. Bij een goede samenwerking zouden de uitgevers er in kunnen slagen, te vermijden dat de Apple’s en de Kindles van deze wereld de prijs en distributie dicteren.
Een optie zou kunnen zijn dat die ‘digital storefront’ door middel van een icoon op de Apple Tablet wordt aangeven.
De uitgevers hebben gezien dat Apple de muziekindustrie verplichtte de nummers voor 0,99 dollar per stuk te verkopen. Apple dicteerde de prijs, niet de eigenaren van de muziek.
‘De iPod was leidend in de gebruikerservaring en werd gezien als het innovatiefste gedeelte van de ervaring, de content werd gezien als een commodity’, zegt een uitgever tegen Adage.
De uitgevers zagen met lede ogen aan dat Amazon met zijn Kindle controle over deze vorm van abonnementen op kranten en tijdschriften kreeg. Amazon weigert met de uitgevers informatie over de abonnees via de Kindle-winkel te delen.
Dat is vervelend voor marketeers, het ontbreekt hen dan aan informatie over de abonnees, ook met het oog op het verkopen van andere abonnementen. Database-marketing wordt heel moeilijk.
De Apple Tablet komt waarschijnlijk begin volgend jaar op de markt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid