Overslaan en naar de inhoud gaan

GIEP ‘Van kijkers naar clicks’ (5) nu te beluisteren

Door de komst van commerciële televisie in de '90s en later door internet moet de reclamewereld zichzelf in hoog tempo opnieuw uitvinden.
De 5e aflevering van podcast Giep is nu live
De 5e aflevering van podcast Giep is nu live
De 5e aflevering van podcast Giep is nu live
De 5e aflevering van podcast Giep is nu live

De vijfde aflevering van GIEP, de zesdelige podcastserie over reclame-icoon Giep Franzen, is nu te beluisteren.

related partner content for mobile comes here

Vanaf de jaren '90 verandert het medialandschap in rap tempo. Door de komst van commerciële televisie en later door internet moet de reclamewereld zichzelf in hoog tempo opnieuw uitvinden. 

FHV wordt inmiddels geleid door een nieuwe garde van jonge reclamemakers. Ondanks hun ambitieuze plannen kan het bureau de snelle veranderingen maar nauwelijks bijbenen. Is het model van klassieke reclamebureau eigenlijk nog wel van deze tijd? 

Voor Giep Franzen is het hoofdstuk FHV inmiddels al lang gesloten. En ook zijn tweede carrière, als bijzonder hoogleraar, komt tot een einde: hij besteedt zijn tijd volledig aan onderzoek en SWOCC.

In deze aflevering: Andy Mosmans (strateeg bij FHV, vanaf 1991), Edith Smit (hoogleraar Persuasieve Communicatie UvA), Mary Hoogerbrugge (beschermvrouwe SWOCC, oud-student van Giep), Peter van Woensel-Kooy (redacteur MarketingTribune), Fred Bronner (emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap UvA), Tijs Timmerman (lector Marketing & Customer Experience, Hogeschool Utrecht), Paul Turken (strateeg bij FHV, vanaf 1987), Wilbert Schreurs (reclamehistoricus).

Hier te beluisteren (ook beschikbaar op o.a. Spotify)

Lees ook: Airborne en Swocc lanceren podcast over reclame-icoon Giep Franzen

GIEP

In de podcast GIEP volgen we het bijzondere levensverhaal van één van de meest markante reclamemakers die ons land ooit heeft gekend. Giep Franzen legde de basis voor de reclame-industrie in Nederland. Als merkstrateeg, bureau-eigenaar en - later - als bijzonder hoogleraar. Zes afleveringen van ongeveer 30 minuten, met mogelijke uitbreiding tot vervolgafleveringen. Presentator: Liesbeth Rasker

Zijn gedachtegoed over merkstrategie gaat al decennia mee, maar is nog altijd springlevend. Nu misschien wel meer dan ooit. Maar voor Giep’s ideeën gemeengoed waren, moest hij een lange weg afleggen. Hij was een visionair die voor de troepen uitliep en daardoor vaak weerstand moest overwinnen.

GIEP is een Airborne Original en ontwikkeld door het Amsterdamse audio agency Airborne, in nauwe samenwerking met SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie), in 1995 opgericht door Franzen. En is mede mogelijk gemaakt door Adformatie en Ace, family of leading agencies.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in