Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer ruimte om te leven. Beter!

Het Beter Leven keurmerk is een belangrijk submerk van de Dierenbescherming. Zo zet men het keurmerk op de kaart.
Partner
ZIGT

ZIGT - media en marketing agency. Met data, media, creatie en tech bouwt ZIGT merken, informeert mensen en maakt omzet. ZIGT denkt strategisch, maar pakt aan met de poten in de klei; onafhankelijk en vrij om de beste keuzes te maken. Samen op zoek naar het onbenut potentieel in merken én mensen. Vrijheid en groei staan centraal - Freedom to Grow. 

Beter leven keurmerk Dierenbescherming
Beter leven keurmerk Dierenbescherming

Het Beter Leven keurmerk is een belangrijk submerk van de Dierenbescherming. Het stelt consumenten in staat om voor het schap een beter geïnformeerde keuze te maken over bijvoorbeeld het vlees, de eieren of zuivel die zij kopen. Met het uiteindelijke doel dat dieren in de veehouderij een beter leven krijgen. Dit draagt bij aan een ‘vanzelfsprekend diervriendelijk Nederland’, het uiteindelijke doel van de Dierenbescherming.
 

Het creatief concept centraal

Onderzoek leert dat het gros van de mensen de exacte betekenis achter het keurmerk niet kent. Met de door bureau Here ontwikkelde campagne wil de Dierenbescherming consumenten ervan bewust maken dat er een essentieel verschil is tussen dierlijke producten mét het Beter Leven keurmerk en zonder. Naast (inhoudelijke) bekendheid dient het submerk gekoppeld te worden aan de Dierenbescherming om de gepercipieerde betrouwbaarheid van het keurmerk te verhogen. Dit is belangrijk omdat er momenteel sprake is van een zekere wildgroei aan keurmerken.

Aan ZIGT de taak om voor deze campagne het mediaplan te ontwikkelen. Het mediaplan zet erop in dat de kracht van het creatieve concept maximaal benut wordt. Dat creatieve concept toont op een zeer tastbare wijze hoe veehouderijdieren doorgaans gehouden worden. Daarbij maakt het gebruik van de ruimte die verschillende mediadragers bieden: de grootte van een TV, abri of printpagina. Zo wordt snel duidelijk hoe beperkt de stalruimte is én dat het keurmerk zorgt dat de dieren die ruimte wel krijgen. Voor deze campagne geldt dan ook ‘the medium is the message’. Daarnaast zit de kracht van het creatieve concept ook in confrontaties met de verschillende varianten van de uitingen via diverse mediadragers. De combinatie zorgt voor de grootste impact.  

Zichtbaar tijdens Kerst en BBQ seizoen

Om dit te realiseren hebben we binnen een korte tijd veel verschillende contacten gemaakt en is de campagne afgetrapt met een burst tijdens ‘De week van het Beter Leven keurmerk’. Wij hebben gestuurd naar een hoog actueel bereik door een combinatie van TV, Radio en Dagbladen aangevuld met DOOH rondom supermarkten voor de laatste reminder. Om de campagne daarna levend te houden is er ingespeeld op relevante eetmomenten zoals kerst door onder andere toevoeging van Sky Radio Christmas Channel en het NPO Start koken segment. Ook tijdens het BBQ-seizoen zal er zichtbaarheid gerealiseerd worden voor het Beter Leven keurmerk.
 

Resultaten

De eerste campagneresultaten zijn heel positief. Onderzoek laat zien dat de merkkoppeling hoog is (79%), de campagne wekt interesse voor het Beter Leven keurmerk (70%) en zet aan om producten met een Beter Leven keurmerk te kopen (62%). De campagne leidde dus niet alleen tot het vergroten van kennis, maar ook tot daadwerkelijke gedragsverandering. Ook zijn er significante verschillen gemeten tussen respondenten die de campagne wel en niet hebben gezien. Maar liefst 61% van de respondenten die de campagne hebben gezien vinden het belangrijk om vlees met een keurmerk te kopen en zelfs 73% is van mening dat kopen van vlees met een keurmerk bijdraagt aan een diervriendelijke samenleving. En daar is het allemaal om te doen.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
ZIGT

ZIGT - media en marketing agency. Met data, media, creatie en tech bouwt ZIGT merken, informeert mensen en maakt omzet. ZIGT denkt strategisch, maar pakt aan met de poten in de klei; onafhankelijk en vrij om de beste keuzes te maken. Samen op zoek naar het onbenut potentieel in merken én mensen. Vrijheid en groei staan centraal - Freedom to Grow. 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in