Zalm: gevolgen lening melden in reclame
In de nieuwe, strengere regelgeving rond het aanbieden van financiële producten is zo'n verplichting onder druk van de sector geschrapt. SP en GroenLinks riepen Zalm gisteren op toch een
verplichting vast te leggen, omdat volgens hen juist reclame op tv en radio consumenten aanzet tot impulsaankopen.
Zalm beloofde te zullen nagaan of er één voorbeeld met de precieze
financiële lasten in moet worden opgenomen. Verdere waarschuwingsteksten zag Zalm niet zitten.
In de Kamer is er grote steun voor de wet Financiële dienstverlening, die ervoor moet zorgen dat consumenten beter en eerlijker worden geïnformeerd en geadviseerd bij de aankoop van een
financieel product. De wet treedt op 1 januari in werking. Tot 1 februari kunnen aanbieders van financiële producten en adviseurs de noodzakelijke vergunning aanvragen. De Autoriteit Financiële
Markten (AFM) zal toezicht houden, kan boetes opleggen en zonodig een vergunning ontnemen. Ook de reclame voor kredieten wordt aan banden gelegd.
Deze week voegde Zalm daar een lagere maximale kredietvergoeding aan toe die aanbieders consumenten kunnen opleggen. Nu kan die nog oplopen tot 21 procent, straks is dat nog 16 procent. Ook moeten kredieten vanaf 250 euro verplicht getoetst worden bij het Bureau
Kredietregistratie (BKR) (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid