Wat Zappos kan, kan niet iedereen


Customer-to-customer-oplossingen hebben de toekomst. Want wie kan je beter helpen dan een betrokken ‘medeklant’? Het vernieuwende telecombedrijf Giffgaff is zelfs van plan om zakelijke beslissingen te laten nemen door haar klanten. Zo mogen ze straks zelf bepalen wat zij een bepaald product waard vinden. En wie kent het voorbeeld van Zappos niet; de schoenverkopers die zelfs een pizza voor je bestellen als je honger hebt. Of schoenen bij de concurrent bestellen, als je die nu eenmaal wilt hebben. Nu klanten slechte service niet langer accepteren, lijken dit soort sympathieke initiatieven de toekomst te hebben.
Te log
Toch denk ik dat de grote banken, verzekeraars en commerciële bedrijven voorlopig niet in staat zijn deze mooie voorbeelden te volgen. Ze zijn over het algemeen te log, te bureaucratisch en te voorzichtig om zo vernieuwend aan de slag te gaan. Getuige ook de drie verbeterpunten voor de sector, die de voorzitter van de VCN noemde. Een beter klachtmanagementsysteem, word jij daar warm van?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Klanten verrassen
Wat bedrijven nodig hebben, is lef. En een cultuuromslag. Een nieuwe manier van denken. Namelijk: wat doen wij om onze klant te verrassen? Die vraag moet niet beperkt blijven tot de klantenservice van een bedrijf. Nee, iedere medewerker binnen de organisatie moet op die manier zijn werk doen. Een spannend product of een bijzondere dienst is niet nodig. Denk aan Zappos; zij verkopen hele gewone schoenen op een hele bijzondere manier. Dat kunnen jullie ook, energieleveranciers en verzekeraars!
Join them
Vernieuwend zijn is natuurlijk veel makkelijker voor een startend e-commerce-bedrijf, dat de zaken van scratch af aan anders kan inrichten. De KLM Journey of inspiration is een eerste initiatief van een grote onderneming. Een mooi begin, maar welke Nederlandse onderneming gooit als eerste het roer rigoureus om? Wie durft de prijs per contact los te laten en stelt de Net Promotor Score centraal?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid