Overslaan en naar de inhoud gaan

Maakt e-reader van papieren boek weer een statussymbool?

Nu tablets en e-readers steeds goedkoper en gebruiksvriendelijker worden, en de smartphone-dekking onder Nederlanders nog altijd dagelijks…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eigenlijk kan het maar twee kanten op met het gedrukte boek, of het blijft bestaan naast het e-book of het verdwijnt. En dan niet plotseling en radicaal, maar geleidelijk en langzaam, zoals de LP, het cassettebandje, de VHS-tape en de CD ook onze huiskamers hebben verlaten zonder veel ophef – een proces waar de ‘vaste’ telefoon middenin zit. In een toekomst zonder gedrukte boeken zal het papieren boek in sommige kringen ongetwijfeld een statussymbool worden, waarmee de historische cirkel weer rond is, want het papieren boek is in het grootste deel van onze geschiedenis een statussymbool geweest.

related partner content for mobile comes here

Als het gedrukte boek wel blijft bestaan, dan toont dat dat mensen kunnen hechten aan zaken die niet zo zeer met efficiëntie, functionaliteit of technologie te maken hebben. Emotionele, sentimentele en andere minder ‘harde’ waarden spelen dan een rol. In een tijd waarin niets meer bij het oude blijft, hebben veel mensen grote waardering voor authenticiteit, juist als antwoord op de moderniteit met al haar nieuwe verlokkingen en beloftes. In dat onbestemde onbehagen over onze tijd en dat verlangen naar een (al dan niet terecht gepercipieerd) zorgelozer vroeger, ligt de redding van het gedrukte boek, vermoed ik.

Recent van Stichting Marktonderzoek Boekenvak en Intomart GfK wijst uit dat 42% van de consumenten (vooral bestaand uit heavy users van e-readers) geen behoefte meer heeft om papieren boeken te kopen. Tegelijkertijd geeft de meerderheid (58%) van de consumenten aan gedrukte boeken naast e-books te zullen blijven kopen. In deze cijfers schuilt de nabije toekomst van het gedrukte boek. Een deel van de e-readergebruikers (en in Nederland behoren alle e-readergebruikers op dit moment nog tot de voorhoede) heeft definitief de overstap gemaakt naar het elektronische boek, terwijl het merendeel ook papieren boeken blijft aanschaffen. Sterker nog, uit een aantal blijkt ook dat veel e-readerbezitters meer zijn gaan lezen en in sommige gevallen zelfs meer papieren boeken zijn gaan kopen, sinds de aanschaf van de e-reader.

Het zou mij niets verbazen dat e-readers en e-books daarmee dus een geheim en misschien ook wel ongepland marketinginstrument vormen voor gedrukte boeken. De lezers maken via de e-reader kennis met het e-book en via het e-book komen ze weer bij het gedrukte boek uit. Mensen schaffen de gedrukte boeken aan, die ze echt zijn gaan liefhebben tijdens het lezen van de e-bookversie of omdat ze willen laten zien dat ze het hebben gelezen – het gedrukte boek als voorwerp van affectie en als statussymbool.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in