Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrouwen verlengen de ‘vrije jaren’

De ooit voorspelbare loop van het vrouwenleven in Europa en Amerika is in de afgelopen 20 jaar drastisch veranderd. Vrouwen studeren vaker…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketeers zijn nog altijd geneigd de vrouw te beschouwen als degene die voor een heel huishouden de boodschappen doet. Maar in de afgelopen jaren zijn steeds meer vrouwen onafhankelijke consumenten geworden, met aanzienlijke koopkracht. Doordat ze meer zijn gaan verdienen hebben ze een hoger aspiratieniveau, hebben ze meer zelfvertrouwen gekregen en zijn ze veeleisender geworden.

related partner content for mobile comes here

In 2002 gaven vrouwen 1400 miljard uit; over vijf jaar zal dat gestegen zijn naar bijna 2000 miljard, aldus Datamonitor. Steeds meer vrouwen stellen trouwen en kinderen krijgen uit. Daarom zijn steeds meer twintigers en dertigers ‘vrij’ en onafhankelijk, ook in hun aankopen. ‘Fun’, er goed uitzien, vriendschappen en ‘verwennen’ zijn belangrijk voor deze vrouwen. De alcoholconsumptie van vrouwen is bijvoorbeeld in de afgelopen jaren flink gestegen. Twintig procent van de vrouwen tussen 16 – 24 drinkt 14 eenheden per week; dat was eind jaren ’80 11 procent. Maar aan mode en schoonheid wordt toch nog steeds het meest uitgegeven.

Ook belangrijk is dat vrouwen van boven de 30 onderhand genoeg hebben van het ‘superwoman’ imago. Media-uitingen die de ideale vrouw portretteren hangen hen de keel uit. 100 Procent hoeft niet meer; 70 is ook goed.

Omdat vrouwen het kinderen krijgen uitstellen, zijn velen al de vijftig gepasseerd als de kinderen het huis uit gaan. Dat betekent dat 50 dus niet ‘oud’ en ‘uit’ is, maar dat de focus in die leeftijdsgroep ligt op er jong uit zien, actief en gezond zijn – met behulp van cosmetica, diëten, voedingssupplementen e.d. Marketing moet de nadruk leggen op verwennen, genieten en levenslust.
Tijd is voor deze vrouwen waardevoller dan wat dan ook, zelfs geld. Consumentengoederen-fabrikanten kunnen daar op in spelen met tijdbesparende producten – gemaksvoeding, snelle make-up – en verwenproducten zoals alcopops of essentiële oliën.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in