‘Gezinspraak’ over de aankoop van producten


Dat stelt prof. dr. A.E. Bronner, hoogleraar Communicatiewetenschap in zijn oratie Gezinspraak. Over beslissen in het gezin en de invloed van reclame daarop. Bronner, die vrijdag 26 september zijn oratie uitspreekt, verklaart de toename van gezinsspraak voor een deel uit de verandering van traditionele rolpatronen.
Tegenwoordig is de keuze voor een product vaak een compromis dat het resultaat is van onderhandelingen: de man wil a, de partner b en c is het resultaat. Desondanks richten marktonderzoek en reclame zich nog steeds in de eerste plaats op de individuele consument. Fred Bronner pleit daarom voor meer aandacht in media- en reclameonderzoek voor beïnvloedingsstrategieën tussen gezinsleden en hoe reclame daarop kan inspelen.In deze oratie onderscheidt hij tien beïnvloedingsstrategieën die gezinnen gebruiken en waarmee onderzoekers rekening kunnen houden. Door bij marktonderzoek niet één, maar meerdere gezinsleden te ondervragen, verkrijgt men meer inzicht in de interactie binnen het gezin.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid