Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever weet het zeker: merken die ergens voor staan, groeien twee keer zo snel

'Consumenten willen merken die verantwoordelijk zijn.'
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

FMCG-merken varen er wel bij als ze een doel hebben en ergens voor staan. Zo voegen ze waarde toe voor het bedrijf, zei de president van Europe Unilever Jan Zijderveld.

related partner content for mobile comes here

Hij sprak deze week op een congres in Londen. Zijderveld gaf aan dat Unilever-merken met een duidelijk doel (en heldere boodschap) twee keer zo snel groeien dan merken die dit niet hebben. 

Merkwaarde opeten

De Unilever-man vertelde dat hij op de Europese markt ziet, dat economische druk en daardoor ontstane prijspromoties ‘veel van de merkwaarde opeten’. Maar als er marketing wordt bedreven rondom het creëren van betekenis en vertrouwen, dan kunnen voor die producten dubbele groeicijfers genoteerd worden.

‘Consumenten willen dat merken ergens voor staan. Neem Ben & Jerry’s en Dove. Deze twee merken groeien twee keer zo snel dan andere merken omdat duurzaamheid onderdeel van de meerwaarde uitmaakt.

‘Daar zit de groei, consumenten willen merken die verantwoordelijk zijn.&;

Boodschap van duurzaamheid

Volgens Zijderveld kijken consumenten steeds vaker niet alleen naar prijs en kwaliteit maar ze vinden de juiste geschiedenis (‘heritage’) en de boodschap van duurzaamheid ook belangrijk.

Bipolaire trekjes

Hij meent dat de FMCG-markt steeds meer bipolaire trekjes krijgt: er zijn kansen voor goedkopere producten én ‘super premium-producten’.

Zijderveld gaf het voorbeeld van de waar mensen hun eigen Magnum kunnen samenstellen. Deze merkbeleving maakte het merk meer premium.

‘We moeten op nieuwe manieren merken bouwen. Mensen staan een uur in de rij om een Magnum in hete chocolade te dippen en dit op Facebook te delen. Miljoenen mensen zien dit - een geweldige manier om waarde te creëren.’

Merken moeten volgens hem meer van dit soort kansen benutten en samenwerken om de winkel van de toekomst te ontwerpen en zo de winkelervaring opnieuw uit te vinden.

Bron

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in