Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever en recessie: reversed engineering

Unilever speelt in op de recessie en past strategieën voor de Aziatische markt nu ook toe op markten in Europa en de VS. Dat betekent…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo bevestigt een woordvoerder van Unilever tegen de Indiase krant . De fabrikant startte in India met het vervaardigen van kleinere verpakkingen en goedkopere merken en merkvarianten, maar kopieert die strategie nu ook naar de VS en Europa.

related partner content for mobile comes here

De strategie wordt reverse-engineering genoemd en betekent dat er gestart wordt met een prijs die consumenten zich kunnen veroorloven. Vervolgens gaat men men terugwerken, en bekijkt in de hele keten welke aanpassingen uiteindelijk tot een winstgevend businessmodel kunnen leiden.

In Spanje verkoopt Unilever bijvoorbeeld een kleinere variant van het wasmiddel Surf, goed voor 5 wasbeurten. Ook in Griekenland worden aardappelpuree en mayonaise in kleinere verpakkingen verkocht. Maar er komen ook goedkopere merken thee, zoals Saga in Centraal- en Oost-Europa, en olijfolie op de markt.

Na de Sara Lee-acquisitie werd het lager geprijsde personal care merk Radox breed uitgerold in Europa. Knorr Economica is de budgetlijn van Knorr Bouillon; bouillonblokjes die 60 procent goedkoper zijn. En in Nederland werd onlangs het lager geprijsde merk Badedas nieuw leven ingeblazen.

Daarnaast speelt Unilever in op de trend dat mensen vaker lunch meenemen naar het werk, en vaker thuis aan het bakken slaan. Met verpakkingen die hergebruikt kunnen worden als lunchbox, en met nieuwe bakproducten als Stork, die een goedkoop alternatief vormen voor boter.

Maar ook Nestle maakt kleinere verpakkingen om zijn a-merken toch te kunnen verkopen aan consumenten met een kleinere beurs. En Procter & Gamble heeft Pampers Simply Dry, dat tegen een vriendelijkere prijs wordt verkocht dan Pamper Baby Dry. Het is een belangrijke driver voor alle foodfabrikanten: inspelen op het lager besteedbaar inkomen van de Europese consument en met betaalbare oplossingen komen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in