Overslaan en naar de inhoud gaan

Survival of the happiest ondernemer

Een interview dit keer met Leen Zevenbergen, CEO Qurius. Misschien heel raar maar ik kende zijn naam niet. Ik heb via via de tip gekregen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een interview dit keer met Leen Zevenbergen, CEO Qurius. Misschien heel raar maar ik kende zijn naam niet. Ik heb via via de tip gekregen om hem eens te benaderen. Leen onderneemt al sinds zijn 25e en heeft daarna 20 bedrijven geleid waaronder Bolesian en Trendsoft. Ook is hij president geweest van RCC (Roccade) en directievoorzitter bij multinational Origin. Verder leidde hij verscheidene bedrijven in Europa en de Verenigde Staten. In 2000 richtte hij Escador op, dat zich ontwikkelde van internetpowerhouse tot groeiontwikkelaar.

related partner content for mobile comes here

Baard laten staan
Veel van jullie kennen Leen waarschijnlijk van zijn boek ‘En nu laat ik mijn baard staan’ (Managementboek van het jaar 2007). Tja, van die titel had ik wel eens gehoord van de auteur nog nooit. Afgelopen voorjaar ging ik naar zijn lezing ‘Duurzaam ondernemen, hoe moet dat nou?’. Ik was meteen onder de indruk van zijn verhaal. “Ondernemen”, zei hij, “is gewoondoen.” Heerlijk, zo denk ik er ook over! Verder las hij voor uit zijn nieuwe boek ;">‘Duurzaamheid @ the Speed of Passion'. Eindelijk een nuchter verhaal over de combinatie van ondernemen en duurzaamheid. Hier wilde ik meer van weten.

Winst maken
Leen:’’Ik sprak laatst met een van de topmensen bij het bedrijf Mars, en weet je wat die zei over duurzaamheid? Duurzaamheid is 76.000 wereldwijd aan het werk houden en hun salaris uitbetalen. Winst maken is de voorwaarde voor duurzaam ondernemerschap, zonder winst heeft een bedrijf geen bestaansrecht.”

Hoe kijk je tegen de crisis aan i.v.m. het winst maken? Ik heb het steeds over de shift van . Leen: “”Die paradigmashift laat wel even op zich wachten. Het is een lange termijn verhaal. Op dit moment zijn het de ondernemers die hier meteen aan kunnen werken, zij zijn eigenaar van hun bedrijf. Besef wel, die ondernemers vind je niet in de grote bedrijven. In veel bedrijven zitten bestuurders en managers. Die zijn niet bezig met verandering maar met het in stand houden van de huidige situatie of ze weten dat ze die moeten afbouwen. Het systeem kan die shift helemaal nog niet aan, ze werkt het zelfs tegen.

Systeem is verziekt
Hoe kan je dan nog doorbraken realiseren in deze crisistijd? Leen:”Ik zit niet in de school van de crisis, ik heb niets met dat woord. Er is genoeg geld, maar het stroomt niet. Het systeem is verziekt door hebzucht. Besef wel dat er ondernemers zijn die al meer dan 25 jaar bezig zijn om de manier van ondernemen te veranderen. Ze zitten bijvoorbeeld in het (SVN). SVN is in 1987 opgericht en hebben leden als Ben Cohen (Ben & Jerry’s), Dominique Conseil (Aveda), Margo Fraser (Birkenstock) en Anita Roddick (The Bodys Shop).”

Hoe gaat volgens jou het bedrijfsleven om met duurzaamheid? Ik zie weinig animo bij het MKB. Leen:’’Klopt, het SVN is in feite maar een flinterdun laagje. De bedrijven die wel willen veranderen, het is allemaal heel marginaal.”

Ok, je hebt niets met het woord crisis, hoe noem je het dan wat er aan de hand is? Leen: “Dit is zijn feiten waar we aan moeten wennen, het is de huidige situatie. De economische situatie is alleen maar onderdeel hiervan. Het blijft zoals het is en zeker weten dat daar geld in is te verdienen met duurzaam ondernemerschap. Natuurlijk doet deze situatie pijn bij veel Nederlanders. We zijn een rijk land maar nu moeten we met deze situatie leren omgaan.

Steve Jobs
Ik hoor wel eens van consultants om mij heen dat een bedrijf duurzamer wordt als het klantgestuurd ingericht is. Wat vind je van het idee van klantgestuurde bedrijven? Leen:’’Daar geloof ik niet in. De markt weet vaak helemaal niet wat ze wil. Het is de ondernemer in het bedrijf die kansen ziet en weet dit aan de man te brengen. Denk hierbij maar aan Steve Jobs. Die heeft nooit aan zijn klanten gevraagd wat ze willen of zijn bedrijf door klanten laten sturen. Hij bepaalde wat er gebeurde!”

Ben Leen erg dankbaar dat hij de tijd heeft genomen mij te woord te staan. Tot slot nog een aantal mooie en effectieve overtuigingen van hem op een rij:
-“Ga uit van je eigen kracht, dan ben je altijd onafhankelijk in je hoofd.”
-“Alles wat er in je leven overkomt kun je tot op zekere hoogte vermijden, je bepaalt dit zelf.”
-“Je bent zelf verantwoordelijk voor je leven.”

Heel inspirerend is ook de keynote van Leen Zevenbergen tijdens in 2010: Survival of the happiest. Zie hieronder de video’s:

Deel 1:

Deel 2:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in