Overslaan en naar de inhoud gaan

Jong volwassene hecht meer waarde aan smartphone dan aan portemonee (onderzoek)

Een derde van de Nederlandse consumenten tot 35 jaar betaalt met zijn mobiele telefoon of tablet. Nog eens een derde geeft aan dit op korte…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

[PERSBERICHT]

related partner content for mobile comes here

Dankzij de snelle adoptie van smartphones neemt mobiel betalen een flinke vlucht. Wereldwijd doen momenteel 23 miljoen consumenten regelmatig aankopen via hun mobiele telefoon met PayPal. Uit het onderzoek van Peil.nl blijkt dat 19 procent van de ondervraagden wel eens iets online heeft gekocht en betaald met de mobiele telefoon of tablet en 25 procent geeft aan dit waarschijnlijk in de toekomst te gaan doen. Binnen de groep tot 35 jaar is dit percentage zelfs hoger.

Eelco van Wijk, algemeen directeur van PayPal Nederland: "Tegenwoordig gebruiken steeds meer consumenten hun mobiele telefoon voor het doen van betalingen. Dit blijkt ook uit dit onderzoek, waar tweederde van de Nederlanders tot 35 jaar aangeeft al met hun tablet of mobiele telefoon te betalen of dat op korte termijn verwachten te doen.”

Smartphone belangrijker dan portemonnee
In het onderzoek werd de vraag gesteld zonder welk item de respondenten niet het huis uitgingen. Gemiddeld 55 procent van de ondervraagden koos ‘sleutels’. Van de groep 18-35 jarige respondenten geeft 25 procent aan de mobiele telefoon het belangrijkste te vinden, gevolgd door de portemonnee (15 procent). Bij de groep 35-55+ gaat 16 procent niet de deur uit zonder portemonnee en 14 procent niet zonder smartphone.

Zorgvuldig gebruik mobieltje
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders voorzichtig omgaan met hun mobiele telefoon. Bij de vraag ‘welke uitspraak past het beste bij je', geeft 7 procent van de ondervraagden aan zijn telefoon altijd te moeten zoeken. 36 procent van de respondenten laat de telefoon niet in de auto achter, ook al is deze op slot, 29 procent houdt zijn telefoon altijd in het oog en de overige 16 procent leent zijn telefoon nooit uit (ook niet aan vrienden). Dat leidt ertoe dat de mobiele telefoon relatief weinig mensen (5 procent) ooit is gestolen of kwijtgeraakt. Dit is tegenstelling tot Noord-Amerika, waar bijna een op de drie consumenten zijn telefoon ooit verloor.

Veiligheid mobiel betalen
Ondanks de stijgende populariteit van mobiel betalen, weten veel Nederlanders niet precies hoe het zit met de veiligheid van persoonlijke (financiële) gegevens op hun mobiele telefoon. Ruim een derde van de respondenten heeft geen idee of persoonlijke gegevens veilig zijn op een mobiele telefoon en bij ruim de helft leeft het idee dat mobiel betalen minder veilig is dan betalen via de pc.

Van Wijk: “Mobiel betalen is net zo veilig als online betalen. Als je het op de juiste manier doet, is het zelfs veiliger dan via een bankpas of creditcard. Juist door het gebruik van de mobiele telefoon kunnen we fraude beter voorkomen en detecteren. Als een smartphone wordt gekoppeld aan een PayPal-rekening, dan bouwen we een extra beveiliging in op basis van locatie. Wordt er bijvoorbeeld een betaling verricht in San Francisco op je computer en tien minuten later een in Parijs via je telefoon, dan is het onmiddellijk duidelijk dat er iets mis is en ondernemen we direct actie. Deze uitkomst van het onderzoek laat zien dat we consumenten hierover nog beter kunnen voorlichten.”

Gegevensbeveiliging van mobieltjesAls het gaat om de beveiliging van de gegevens op de telefoon, blijken Nederlanders verdeeld. De populairste methode om persoonlijke gegevens op een mobiele telefoon te beschermen, is het gebruik van een pincode (35 procent). Patroonbeveiliging is minder populair met 6 procent. Daarnaast geeft 34 procent van de respondenten geen persoonlijke gegevens af. Opvallend is dat bijna een vijfde geen enkele vorm van beveiliging op zijn mobiele telefoon heeft.

PayPal heeft een mobiele betaaloplossing ontwikkeld, waarbij financiële gegevens en transacties niet op de telefoon worden opgeslagen, maar in een zwaar beveiligde omgeving op het internet: een soort portemonnee in de cloud. Dat betekent dat bij verlies of diefstal van de telefoon, alle financiële gegevens beschermd blijven.

Het onderzoek betrof 501 mannen en vrouwen verdeeld over de leeftijdscategorieën 18-34, 35-54 en 55+.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in