(Onderzoek) Nike en adidas hebben beste digitale aanpak
Nike en adidas krijgen een ‘genius’ beoordeling; zij behalen de beste cijfers voor hun digitale activiteiten. Genius betekent bijvoorbeeld dat hun digitale marketingaanpak tot werkelijke differentiatie in de markt heeft gezorgd.
11 merken zijn bestempeld als ‘gifted’, dat wil zeggen goed op weg naar de ‘genius’ status. Merken als North Face en Puma zitten in deze groep.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
De top 10:
Nike: 148 punten
Adidas: 142 punten
North Face: 130
Puma: 128
LL Bean: 123
Under Armour: 122
New Balance: 120,
Quiksilver: 118
Reebok: 116
Lacoste: 115
13 merken vielen in de gemiddelde categorie, met scores tussen de 90 en 109 punten. Zoals Timberland, Skechers en Speedo. K-Swiss, Asics en Mizuno vielen in de ‘challenged’ groep, met scores tussen de 70 en 89 punten.
Dan zijn er nog 6 ‘feeble’ merken met minder dan 70 punten. Deze merken slagen er niet in hun digitale marketing effectief te exploiteren. Het zijn Arc'teryx, Marmot, Vibram FiveFingers, Fila, Danskin en Skins.
Volgens L2 worden sportmerken vanwege tegenvallende resultaten in de traditionele retail, steeds afhankelijker van hun e-commerce en digitale marketingtactieken. ‘De grootste merken richten zich op manieren om retail te omzeilen, om directe relaties met de consument te kunnen aangaan’, aldus L2.
Google zorgt voor 67 procent van de traffic naar een merkensite, Facebook voor 10 procent , Amazon voor 3 procent.
Wat betreft social media gebruiken de meeste merken Facebook en Twitter. 69 procent maakt ook gebruik van Pinterest, 67 procent gebruikt Instagram.
74 procent heeft een mobile site, 64 procent biedt een iPhone app aan. 26 procent heeft tools voor de iPad, 24 procent biedt iets aan voor Android-gebruikers.
Bron: Warc.com
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid