Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever en Buitenlandse Zaken gaan strategische samenwerking aan

Het partnerschap richt zich op de duurzame productie van palmolie, aanpak van ontbossing, bevordering van productiviteit van kleine boeren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Paul Polman, ceo Unilever, en minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) zetten vrijdag 24 april hun handtekening onder een strategisch partnerschap. De gezamenlijke inzet van de partners is de verduurzaming van palmolieproductie, aanpak van ontbossing, bevordering van productiviteit van kleine boeren en vrouwelijk ondernemerschap. De twee partijen spreken van een partnerschap &;het eerste in zijn soort in Nederland&;.

related partner content for mobile comes here

Voor Minister Ploumen is verduurzaming van handelsketens een van haar beleidsprioriteiten. Unilever zegt dat zijn ambitieuze agenda daar naadloos bij aan. &;Daarom bundelen de partijen hun huidige samenwerking nu, om maximaal effect te realiseren in de landen waar Unilever actief is en Nederland zich inzet voor duurzaamheid.&;

Polman zegt over de samenwerking: &;Unilever en de Nederlandse overheid delen een commitment om impact op grote schaal te bereiken. Dit is enorm belangrijk gezien de urgente uitdagingen op het gebied van duurzame ontwikkeling. Strategische samenwerking tussen overheid en het bedrijfsleven is hoe we grote verschillen kunnen maken en past helemaal in de partnerschap-gedachte zoals vervat in het Unilever Sustainable Living Plan.&;

Minister Ploumen: &;In Indonesië zetten Unilever en Buitenlandse Zaken zich samen in voor duurzame palmolie. Die samenwerking gaan we nu intensiveren. Duurzame ontwikkeling is alleen haalbaar als ook het bedrijfsleven meedoet. Dan zorgen we dat er echt iets verbetert in de fabrieken, op de velden en in de havens.&;

Unilever en Buitenlandse Zaken richten zich op de productie van duurzame palmolie, met name in Indonesië, Maleisië en West-Afrika. Een groter aandeel duurzame palmolie, leidt tot minder ontbossing en een kleinere impact op de natuur en milieu. De twee zetten zich ook in voor een leefbaar inkomen voor de kleine palmolieboeren. Dit is te bereiken door het vergroten van hun productie, waarmee ook wordt voldaan aan de wereldwijde vraag naar duurzame palmolie. Naast de focus op palmolie, wordt ontbossing aangepakt en vrouwelijk ondernemerschap gestimuleerd, zoals eerder op de theeplantages in Sri-Lanka.

De directe aanleiding voor dit partnerschap zijn de nieuwe ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals) die de Verenigde Naties dit najaar gaan opstellen. Een nieuwe set doelen die verder bouwen op de voortgang die tot nu toe is behaald en zorgen voor vernieuwde mogelijkheden om samen te werken op het gebied van duurzame ontwikkeling. Bedrijven hebben een grote impact op de lokale ontwikkeling door het creëren van banen en inkomen. Meer betrokkenheid van het bedrijfsleven bij het realiseren van die doelen is daarom cruciaal. Unilever en Buitenlandse zaken willen met dit partnerschap andere bedrijven stimuleren om ook na te denken wat zij kunnen betekenen op het terrein van duurzaamheid en met welke activiteiten en doelstellingen we elkaar kunnen versterken.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken onderzoekt mogelijkheden voor duurzame partnerschappen met andere ondernemingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in