Twitter-missers


‘De Hindenburg van de sociale media’ twittert @HolaStan over de actie#Qantasluxury"> #Qantasluxury. Wat een goede marketingstrategie leek, werd een legendarische sociale media nachtmerrie.
Slechte timing is een belangrijke factor in Twitter-missers, zegt Jim Coleman, directeur We Are Social, in The Drum. Vliegmaatschappij Quantas vroeg ten tijde van personeelsonrust en stakingen het publiek om hun ‘meest luxe reiservaring’ te delen via Twitter. De reacties varieerden van cynisch tot vijandig.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe hashtag #Quantasluxury is inmiddels spreekwoordelijk geworden voor wat mis kan gaan voor merken op Twitter. Zoals gebrek aan zelfkritiek. McDonald’s nodigt met #McDstories mensen uit hun fastfoodervaringen te delen. Een merk dat al jaren onder vuur ligt van critici moet wel heel naïef zijn om te denken dat hier louter positieve verhalen uit komen. De hashtag werd dan ook gretig aangegrepen om eens flink vuil te spuiten over de hamburgericoon.
En soms is succes juist de reden voor een ‘fail’. Click Frenzy, een nationale 24-uurs online uitverkoop in Australië, werd een soort retail Project X. Het nieuws over de aanstaande koopjes zo vlak voor de feestmaand ging als een lopend vuurtje over de sociale media. Toen de verkoop los zou gaan, crashte de site: te veel bezoekers. De door de marketeers in het leven geroepen hashtag #Clickfrenzy werd gretig gebruikt om het ongenoegen te spuien. ‘Ik heb inderdaad een fortuin bespaard’ zeg @sueGCB ‘door niks te kunnen kopen.’
bron: The Drum
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid