Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter is zoooo 2010...!

Steeds meer mensen lijken de voordelen van Twitter in te zien. Is Twitter dan wel een hype of moeten de critici er straks ook aan geloven?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Twitter werd gelanceerd in 2006 door de Amerikaanse i-pioneers en . Deze vorm van micro-blogging sloeg ook aan in Nederland en sinds vorig jaar lijkt Twitter een ware hype te worden. The Voice of Holland, X Factor en sinds kort Secret Story zetten het in als promotiemiddel. Onder de noemers ‘interactiviteit’ en ‘leuk’ gebruiken programmamakers Twitter en andere social media om hun product aan de volger te brengen.

related partner content for mobile comes here

Een zakelijk tintje
En ze zijn niet de enigen. Volgens blijkt maar liefst 62% van de Tweeps (Twitter gebruikers) over zakelijke onderwerpen te tweeten (berichten). Populaire vorm van Corned Beef Marketing dus! Het interessante daarvan is dat veel van de andere tweets weliswaar niet strikt genomen zakelijk zijn maar vaak wel een zakelijk tintje hebben. Tweets als “Oeps...hond kiepert etensbak om...” en “Heb hoofdpijn, was chill feestje gisteravond” hebben dat niet. Maar wat dacht je van tweets met links naar nieuwsberichten, blogs, fora en dergelijke (door 55% van de Tweeps)? Of van humoristische en filosofische tweets (door 54% van de Tweeps) en van al die Retweets (door 50% van de Tweeps)? Al komen deze misschien niet direct zakelijk over, kan de bedoeling van de Tweep wel zakelijk zijn.

Breken makkelijk het ijs
Zaken doe je namelijk niet met organisaties maar met mensen. Twitter is een tool die uitstekend bij deze benadering past. Tweeps delen van alles met elkaar – en met de rest van de web surfende wereld. Hierdoor groeit niet alleen hun sociale, maar ook hun zakelijke relatie. Ze breken makkelijk het ijs, leren elkaar goed kennen en hebben veel voor elkaar over. Ze geven en ontvangen, ze zaaien en ze oogsten. De Tweeps die niet zo gul naar anderen zijn en alleen hun boodschap spuien en schreeuwen, worden al gauw met de virtuele nek aangekeken of zelfs ‘ontvolgd’ waardoor ze uiteindelijk achter het verkoopnet vissen.

Dagelijks 50 miljoen tweets
Net als op andere social media zoals LinkedIn, Facebook en Hyves is het contact met je ‘relaties’ op Twitter niet alleen virtueel. Veel Tweeps hebben ook face to face contact of telefonisch contact met elkaar. IRL = In Real Life, zoals ze dat noemen. Virtueel en werkelijk loopt door elkaar heen, de grens tussen zakelijk gekwetter en social talk vervaagt – als die er ooit was trouwens – en steeds meer mensen lijken de voordelen van Twitter in te zien. Is Twitter dan wel een hype of moeten de critici er straks ook aan geloven? Laatst DM-de (Direct Message = direct bericht) een Tweep vriend/zakenrelatie me nog gekscherend: “Twitter is zoooo 2010...!” Ik lachte er smakelijk om. Ook later toen ik op de las dat we dagelijks 50 miljoen tweets produceren. Omgerekend zijn dat er gemiddeld 600 per seconde. En terwijl ik op Google Analytics lees hoeveel Tweeps via Twitter de weg naar mijn blog hebben gevonden, zeg ik LOL (Laughing Out Loud = Hardop lachend): “!”

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in