Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple komt met abonnementen-dienst voor iPad

Ondanks kritiek van uitgevers introduceert Apple een abonnementendienst voor content in apps op de iPhone en iPad.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij verkoop van edities en abonnementen via de App Store strijkt Apple 30 procent op, zo meldt Webwereld. De introductie van de abonnementsdienst bevestigt de vermoedens van uitgevers. Die zijn boos op Apple omdat het concern voor publiceren op de iPad aankondigde.
In het nieuwe systeem dat via de werkt, zijn abonnementen met één klik binnen de app af te sluiten per periode (week, maand, twee maanden, kwartaal, halfjaar of jaar). Verkoop buiten de app kan ook, maar Apple werpt daarvoor enkele barrières op.
Het leek er eerst op dat uitgevers voortaan zelf helemaal geen digitale abonnementen (meer) mochten verkopen. Dat is nu officieel niet het geval. Een uitgever mag wel 'andere methodes benutten om digitale abonnees te werven buiten de app'. Dat kan via verkoop op de eigen website, of door bestaande abonnees gratis toegang tot de app-content te geven.

related partner content for mobile comes here

Addertje
Bij verkoop buiten de app strijkt Apple niet de voor apps en muziek al geldende 30 procent van de omzet op. Ook heeft Apple dan geen toegang tot abonneegegevens. De adder onder het gras is volgens Webwereld dat elke aanbieding die een uitgever doet buiten de app minstens geëvenaard moet worden binnen de app. Dus voor dezelfde prijs of goedkoper. En bij verkoop binnen de app krijgt Apple de inmiddels gebruikelijke 30 procent. Voor dat percentage verzorgt het concern de hele App Store, het bijbehorende betalingssysteem en de verwerking van betalingen. Als een uitgever zelf abonnees aanbrengt voor de app van zijn publicatie, heeft hij wel recht op 100 procent van de omzet.
Verder mogen uitgevers vanaf nu in hun apps geen links meer aanbieden naar bijvoorbeeld een website, waarmee de eindgebruiker content of abonnementen kan aanschaffen buiten de app. Nog een nadeel voor contentaanbieders is dat de lezer bij Apple kan aangeven of die de abonneegegevens mag doorgeven aan de uitgever van de publicatie. Dat is een opt-in; de lezer moet dit zelf aanvinken.

Bron: Webwereld (Jasper Bakker)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in