Overslaan en naar de inhoud gaan

Supermarkten goedkoper dan bij introductie euro

De prijzen in de supermarkten zijn lager dan bij de introductie van de euro in 2002 en de Nederlandse supermarkten behoren inmiddels tot de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat heeft de voorzitter van de branche Klaas van den Doel gisteren gezegd bij de presentatie van het van het , het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

related partner content for mobile comes here

Uit onderzoek blijkt dat op jaarbasis een doorsnee huishouden 145 euro goedkoper uit is dan in oktober 2003.
In 2004 behaalden de gezamenlijke supermarkten een omzet van 25 miljard euro. Voor dit jaar verwacht Van den Doel een gelijke omzet.
De prijsperikelen hebben volgens de CBL-voorzitter veel ophef gegeven in de relatie tussen de supermarkten en de industrie.
Dat heeft zijn goede en slechte kanten. 'Of twee olifanten nou vechten of vrijen, het laat het gras niet onberoerd', aldus Van den Doel.

Ook het verdringen door huismerken van de A-merken hebben supermarkten goedkoper gemaakt. Ze zullen alleen maar populairder worden, meent van den Doel. 'Deze producten zijn aantrekkelijker geprijsd en leveren de detaillist meer marge op.'

De meeste consumenten, circa 80 procent, hebben er volgens een onderzoek van het Erasmus Food Management Instituut alle vertrouwen in dat de prijzen laag blijven. 'De supermarkten hebben hun prijsimago flink verbeterd', constateert Van den Doel.

Het onderzoek ConsumentenTrends 2005 toont eveneens aan dat het Nederlandse winkelpubliek zich in de supermarkten ergert aan lange wachttijden bij de kassa. Ruim driekwart wil meer snelkassa's. Bovendien is er behoefte aan mogelijkheden om extra geld te kunnen pinnen, aan goede fietsenstallingen, meer toiletten en klachten/servicebalies. Volgens het trendonderzoek zien consumenten in de schappen van de supermarkten graag sterke drank en geneesmiddelen.

Bovendien pleit circa tweederde van de 1750 geënquêteerden voor kaart- en ticketverkoopbalies, kantoorartikelen en fotodiensten in de supermarkten.
Volgens Van den Doel is het 'demagogie' om te beweren dat de Nederlandse levensmiddelenbranche alleen maar met lage prijzen bezig is. Hij wees op zaken als de verkoop van biologische producten en het aanpakken van overgewicht. De CBL-voorman meent
dan ook dat er nog veel moet gebeuren. 'Want een slapende garnaal komt in een cocktail terecht.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in