Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander zoekt 'instant glamour' in merken

De nuchtere Nederlander gaat steeds meer op zoek naar 'instant glamour'. Vooral merken met een 'on-the-go', 'take-care' of 'make-over'…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit het internationale merkonderzoek Brand Asset Valuator, dat vandaag in Laren wordt gepresenteerd. Als sterkste merk van Nederland komt pretpark De Efteling uit de bus (twee jaar geleden nog vierde). ANWB, de nummer één van 2003, maakte een dramatische duikeling naar de vijftiende plaats, vermoedelijk ingegeven door de opkomst van concurrent RouteMobiel. Het Wereld Natuur Fonds staat nu tweede (in 2003 achtste), voor Lego, Coca-Cola, NOS, Rode Kruis, Senseo, Olympische Spelen, DE en Ikea.

related partner content for mobile comes here

Belangrijke no-nonsense waarden uit 2003 blijken terug te keren, maar daarnaast is er ook onvrede zichtbaar. 'Deze ontevredenheid vertaalt zich in een behoefte die wij shownieuws-leven noemen', verklaart Linda Rytterstig van Consult. Dit meer glamourous leven krijgt op drie manieren vorm: via 'make-over' merken (mode en wonen, zoals H&M en Ikea), 'on-the-go' merken (het snelle leven, zoals via iPod en Senseo) en 'take-care' merken (zoals Wilkinson en Danone's Activia).

De no-nonsense houding van de Nederlander en het verlangen naar een shownieuws-leven vertaalt zich in een voorkeur voor respectievelijk discount- en nieuwe luxemerken. 'Dat betekent dat merken in het middensegment het moeilijk hebben', aldus Rytterstig. 'De nieuwe luxe wordt vergaard door selectief inkopen en is dus iets heel anders dan de ‘oude luxe’, die gekenmerkt werd door prestige, status en exclusiviteit.'

Voor de BrandAsset Valuator zijn in Nederland duizend merken onderzocht en wereldwijd ruim 34.000.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in