Overslaan en naar de inhoud gaan

Sociaal Kapitaal bouwen met LinkedIn

Als B2B marketeers weten we allemaal dat we constant bezig zouden moeten zijn met sociale media, zoals LinkedIn. Toch doen velen van ons…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sociaal kapitaal in een sociologisch concept dat uitgaat van het idee dat sociale netwerken een waarde vertegenwoordigen. Net als dat een auto (fysiek kapitaal) en een opleiding (menselijk kapitaal) productiviteit kunnen verhogen, kunnen sociale contacten ook de productiviteit van individuen en groepen beïnvloeden. Dit inzicht is overigens niet nieuw, want de eerste keer dat de term sociaal kapitaal werd gebruikt was in 1916.
Maar om sociaal kapitaal op te bouwen moet je echter eerst een sociaal netwerk hebben, en dat is waar LinkedIn om de hoek komt kijken.

related partner content for mobile comes here

Met LinkedIn heb je de mogelijkheid om connecties te maken met mensen waarmee je anders niet in contact komt. En als die mensen weer connecties met anderen aangaan groeien voor jou weer de mogelijkheden om nieuwe connecties aan te gaan. Dit geeft je toegang tot mensen en kennis waartoe je anders nooit toegang had gehad. Zodra je die toegang begint te gebruiken (om bijvoorbeeld informatie over potentiële klanten of kandidaten te verzamelen) begint je netwerk waarde te genereren, of met andere woorden sociaal kapitaal.

Doe dus je voordeel met LinkedIn, ga er regelmatig mee aan de slag. Neem deel in discussie – geeft antwoorden of begin je eigen discussies. Bouw aan je netwerk en doe er je voordeel mee. Ik ben zelf lid van verschillende LinkedIn groepen en gebruik ze regelmatig voor het stellen van vragen en het uitwisselen van informatie. Ik krijg op die manier toegang tot informatie en inzichten die ik anders niet had gehad. Ga dus zo snel mogelijk met LinkedIn aan de slag, want het kan je helpen bij het opbouwen van je eigen sociale kapitaal (en als B2B marketeer dat van je organisatie.)

Want zo gaat het spreekwoord “Het gaat niet om wie je bent, maar wie je kent”.

Overigens verzamelen anderen ook op die manier informatie over jou en jouw bedrijf, dus misschien is het toch slim om sociale media in je marketingplan voor het komende jaar mee te nemen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in