Google Think 2011


De dag begon met centrale presentaties van Dan Cobley en Michiel Buitelaar om de algemene ontwikkelingen en stand van zaken te duiden.
Dan Cobley liet de ontwikkeling op het gebied van technologie, de verschuiving van push naar pull economics, de meetbaarheid van online kanalen en de acceptatie door de maatschappij (denk met name aan privacy issues) de revue passeren. Enkele opvallende uitspraken uit zijn presentatie
- 20% van de zoekopdrachten in Google zijn nieuw (dus nooit eerder op gezocht)
- 20% van de views op YouTube komen van mobiel
- in 2014 zijn er meer mobiele internetgebruikers dan via een desktop
Daarnaast liet hij voorbeelden zien van toepassingen die al wel kunnen, maar nog niet geaccepteerd worden door de consument. In Engeland is er bijvoorbeeld geëxperimenteerd met intelligente billboards. En computer/camera leest je kenteken, haalt de info van je auto op en koppelt het aan de productenbase van Castrol om te juiste olie voor je auto te bepalen. Een advertentie voor die olie wordt vervolgens getoond op een billboard dat je even later passeert. Ook in Japan zijn er al advertenties die worden aangepast op basis van je geslacht of leeftijd. Die door een camera worden bepaald als je langsloopt. Uit eigen stal memoreerde hij nog aan Google Goggles waarbij je een foto maakt van een product en de database van Google je gelijk meer informatie geeft over dat product. En wat met plaatjes kan, kan ook met geluid (denk maar aan Shazam of Soundhound). Maar dat kun je uiteraard ook aan advertenties koppelen (direct meer info of een concreet aanbod op je mobiel). Om vervolgens af te sluiten met de woorden “You aint’ seen nothing yet”
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Michiel Buitelaar ging met name in op de stand van zaken binnen Sanoma op dit moment. Als belangrijkste ontwikkelingen noemt hij Social, Mobile en Search. Waarbij de invloed van elk element verschilt per merk binnen Sanoma.
Zo realiseert Nu.nl bijna 2 miljoen impressies via de sociale netwerken (> 2,5% van alle impressies. Yunoo een veel kleinere site realiseert ruim 8% van haar views via de sociale media.
De afhankelijkheid van Search is met name bij Kieskeurig merkbaar. 49% van het bezoek aan Kieskeurig komt via Search. Een niet te onderschatten traffickanaal dus.
Mobiel groeit hard maar zorgt bij Sanoma ook voor de nodige hoofdbrekens. De groei komt tot uiting in de volgende cijfers
- 130 miljoen pageviews via mobiel
- 1 miljoen apps gedownload
- 1,7 miljoen mobile users per maand (sept ’10)
- 80.000 iPad apps gedownload in 100 dagen
Daar staat echter tegenover dat er voor mobiel nog geen goed advertentie platform is, waardoor deze groei ten koste gaat van de totale advertentie-inkomsten. De inkomsten uit online advertising zijn inmiddels hoger dan die uit print. De inkomsten uit mobiel zijn echter volgens Michiel Buitelaar nog lager dan zijn eigen salaris. Sanoma moet dus, net als zo velen, op zoek naar het juiste businessmodel voor mobiel. Het feit dat de markt door de vele platforms versnipperd helpt daar zeker niet bij.
Daarna ging het verder met de breakout sessies.
De presentatie van Lee Hunter was aangekondigd als “As seen on YouTube - cool things to do with video online. En dat was ook precies wat hij liet zien. Een verzameling van creatieve en inspirerende filmpjes. Met natuurlijk ook hun eigen Search Story Parisian Love
Ed Parsons ging in op de toekomst van Google Maps. Volgens hem zet de kaart van de toekomst de gebruiker in het midden. En door middel van locatie based services is dat ook steeds makkelijker. Bovendien bevat 30% van de zoekopdrachten in Google een locatiecomponent. Om Google Maps voor bedrijven aantrekkelijker te maken is het nu tevens mogelijk om de kaarten aan te passen aan vrijwel elke gewenste stijl.
Mike LeBeau ging met name in op de introductie van Google Voice Search, dat op dat moment ook in Nederland werd geintroduceerd. Het is nu namelijk via Android en iPhone ook mogelijk om op basis van spraak te zoeken in Google. Er volgde een leuke demo van Mike waarin hij toonde ook goed Nederlands te spreken. Hij slaagde erin woorden als bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering en hottetottetentententoonstelling zonder problemen herkend te krijgen. Het was duidelijk. Voice Search is een stuk sneller en makkelijker dan je zoekopdracht intypen op je mobiel. Dat zijn ook de ervaringen in Amerika en Engeland waar Google Voice Search al even op de markt is. 25% van de zoekopdrachten via Android zijn in Amerika al op basis van spraak. De reden dat Nederland (en andere landen) hebben moeten wachten is de aanpassing van het systeem aan de kenmerken van een andere taal. Voor een goede start zijn 500 sprekers gevraagd om 500 zoekopdrachten in te spreken. Verdere optimalisatie vindt plaats tijdens het daadwerkelijk gebruik van de dienst. Toch werkt het nu al best goed, dus probeer het eens uit. Het is echt cool.
Binnenkort zal naast Voice Search ook Voice Action volgen waarbij je niet alleen kan zoeken via spraak maar ook kunt mailen, sms-en, bellen, notities maken of muziek luisteren.
Het was een leuke, goed georganiseerde en inspirerende dag
Presentaties van de diverse sprekers vindt je overigens hier
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid