Samsonic moet op zoek naar nieuwe naam
De rechtbank in Den Haag heeft bepaald dat de producent van shagmerken als Javaanse Jongens en Samson de restaurantformule en het jongerenblad 'louter voor handelsreclame' exploiteert, zo meldt Trouw. De rechters zijn het met minister Hoogervorst (VVD, volksgezondheid) eens, die stelt dat Niemeyer met de cafés en het blad probeert het reclameverbod op tabaksproducten te ontduiken.
Niemeyer had het proces aangespannen tegen de Staat der Nederlanden. De fabrikant hoopte dat de rechter het ministerie van volksgezondheid op de vingers zou tikken. Ook wilde Niemeyer dat de rechtbank de mededelingen van het ministerie als 'onjuist en onrechtmatig' bestempelde. ‘Wij vinden dat wij het recht hebben onze merknamen op deze manier te gebruiken’, aldus bedrijfsjurist C. Foet van Niemeyer. Maar beide eisen werden afgewezen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaVan de eetcafés zijn inmiddels zes vestigingen geopend (Groningen, Utrecht, Doetinchem, Eindhoven, Maastricht en Valkenswaard). Sinds het ministerie meedeelde dat de naam strijdig is met het reclameverbod, wil volgens Niemeyer geen enkele uitbater nog aan een eetcafé Javaanse Jongens beginnen.
Volgens de rechters biedt 'de algemene indruk van de totale presentatie' van de horecagelegenheden en het blad daartoe voldoende ruimte aan de Staat. Niemeyer heeft drie maanden om tegen de uitspraak in beroep te gaan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid