Overslaan en naar de inhoud gaan

Professionalisme vervaagt bij jongeren

Je komt het vaak genoeg tegen, op Internet, tijdens sollicitatiegesprekken, verkoopgesprekken et cetera. Het professionalisme vervaagt.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Internet speelt een grote rol onder jongeren en zakelijk Nederland weet dit. Welke manager kijkt tegenwoordig niet op om iets te weten te komen over een sollicitant, prospect of klant? Vooral jongeren zijn gemakkelijk te vinden via Google, omdat zij gemiddeld actiever op Sociale netwerksites zijn dan de ‘oudere generatie’ (Zie onder andere het onderzoek van ).

related partner content for mobile comes here

De informatie op Internet hoeft niet altijd negatief uit te vallen. De screening kan zowel positief als negatief zijn, maar er is ook een trend gaande om zowel te kunnen solliciteren via sociale netwerksites als te rekruteren via sociale netwerksites. Tevens kan de informatie die men vindt via het Internet over een prospect of klant gebruiken als input bij een gesprek, om het gesprek aangenamer te maken.

Echter, terugkomend op het onderwerp: ethische grenzen en professionalisme vervagen. Is het wel ethisch om iemand na te trekken alvorens een gesprek? En is het wel professioneel om zoveel informatie over jezelf achter te laten op Internet, en dan vooral op sociale netwerksites? Ikzelf heb de vrijheid genomen om zelf een lijst van ‘potentiële ergernissen’ te maken, gebaseerd op mijn eigen ervaring. Ik nodig echter iedereen uit om hier aanvulling op te geven.

1) Emailadres
Je kent het wel, iemand heeft gecorrespondeerd met je via de email. Echter het emailadres van de verstuurder is vooral bedoeld voor vrienden, zoals: miss_love_4ever@live.nl

2) Taalgebruik
De taal die iemand gebruikt, geeft het intelligentie niveau van een persoon aan. Dit wordt ook wel linguïstische intelligentie genoemd. Echter wanneer er een persoon tegenover je zit met een beperkte kennis van taal kan dit hinderlijk zijn. Vooral wanneer er meer straattaal gesproken wordt dan Algemeen Beschaafd Nederlands.

3) Spelling/Grammatica
Er worden nog steeds vele fouten gemaakt in de spelling en grammatica in brieven en andere middelen van corresponderen (bijvoorbeeld een blog schrijven). Ook ik maak me hier af en toe schuldig aan. Echter vooral de ‘d’-tjes en ‘t’-tjes kunnen tot frustratie leiden. Hoe vaak heb jij al een sollicitatiebrief geweigerd alleen al op de spelling en grammatica fouten?

4) Sociale netwerksites
Eerder al genoemd, hoeft dit niet per se uit te pakken als een ergernis. Echter wanneer er alleen maar schunnige foto’s van iemand op staan en berichten met een slecht taalgebruik en veel spelling- en grammaticafouten verwacht ik niet dat dit ten goede komt van iemand.

5) Werkervaring
Niet altijd een frustratie, echter zeggen titels steeds minder. Veel bedrijven komen met ‘fancy titles’ voor hun werknemers, maar wat betekenen zij nu precies, wat zijn nu de competenties van iemand?

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in