Overslaan en naar de inhoud gaan

Pluim voor Van Lanschot!

Eerder verbaasde ik me in dit weblog al over het arrogante gedrag van de Fortisbestuurders richting aandeelhouders . Het gegeven dat de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

verbaasde ik me in dit weblog al over het arrogante gedrag van de Fortisbestuurders richting aandeelhouders . Het gegeven dat de bankiers van Fortis, ING en ABN AMRO tot op heden nog nergens publiekelijk hun excuses hebben aangeboden, beschouw ik als bewijs dat binnen deze organisaties collectief de ogen gesloten blijven voor het immense probleem waar deze banken de samenleving mee hebben opgezadeld. En ook al hebben in de Verenigde Staten en Engeland bankiers wel openlijk het boetekleed aangetrokken, in de nederlandse bankenwereld bleef het ijselijk stil. Totdat vandaag in een in het NRC topman Floris Deckers van Van Lanschot wèl het initiatief nam om dat te doen. En dat is een grote pluim waard.

related partner content for mobile comes here

Nou heeft Van Lanschot zelf weinig schade ondervonden van de gevolgen van de kredietcrisis, maar Deckers voelt wel een bredere verantwoordelijkheid dan alleen zijn eigen bank en rekent het zichzelf aan dat hij zijn zorgen over de gang van zaken in de sector (zoals de exorbitante bonussen, het veel te kwistig rondstrooien van de triple-A rating en veel te lage kredietmarges) niet eerder en luider heeft laten horen: "Maar in de huidige recessie, bij de omvang van de problemen in de bancaire sector, en van iemand die ook de rest van zijn werkzame leven met recht een fatsoenlijke bankier wil zijn, passen verontschuldigingen. Die bied ik hierbij aan."
Vervolgens komt Deckers met een aantal wijze lessen. Allen gericht op het herstel van vertrouwen. Opmerkelijk genoeg (of is het mijn vak-idiotie?) ontbreekt een les over communicatie. Ik zou die les als volgt willen formuleren: "De financiele sector wordt in de communicatie in de wurggreep gehouden door ééndimensionale op de financiele handel gerichte regelgeving. Dat is ten nadele van openheid en transparantie van handelen richting overige stakeholders. Om die reden moet deze regelgeving aangepast worden, als onderdeel van een herstelplan voor de financiele sector gericht op het terugwinnen van het maatschappelijk vertrouwen." Wie is het eens met deze regel, of heeft een andere voorstel?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in