Overslaan en naar de inhoud gaan

Passie, setje, deurmatmoment: weg ermee!

Nomineren van woorden die we in 2015 niet meer willen horen, kan weer op wegmetdatwoord.nl.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Chips mag niet meer als scheldwoord. Cool is echt niet cool meer. 2.0 ergens achter zetten is heel suf en het woord belangrijk wordt zo vaak gebruikt dat het zijn kracht heeft verloren.’ Als het aan tv-maker Filemon Wesselink ligt, gaan deze woorden in 2015 de prullenbak in. Welk Nederlands woord bent u liever kwijt dan rijk? Nomineer vanaf vandaag op .

related partner content for mobile comes here

2013: Kids

Eind 2013 stemden Vlamingen en Nederlanders massaal het woord kids weg: overbodig en onnodig hip volgens de deelnemers. Dit jaar roept het Instituut voor Nederlandse Lexicologie (INL) opnieuw op om woorden te nomineren die u niet meer wilt horen in het nieuwe jaar. Inzenden kan tot 8 december via wegmetdatwoord.nl.

Uitgewoond en versleten

‘Doe mij maar impressionant’, twittert comedy- en televisiemaker Lieven Scheire, ‘een gallicisme als oplossing voor de neiging om het Engelse impressive te gebruiken.’ Auteur Griet Op de Beeck schrijft: ‘Laten we het woord passie afschaffen. Omdat het uitgewoond en versleten is, al te vaak gebruikt voor wat die naam niet verdient.’

Nomineer en stem weg

Welk woord moeten we volgens u achterlaten in 2014 en waarom? Stoort u zich bijvoorbeeld aan het woord setje in de betekenis van ‘een stel’, de gevreesde stroomindicator of het deurmatmoment, of kunt u het veelgebruikte app wel schieten?

Op basis van de inzendingen wordt een shortlist samengesteld waar u vanaf 8 december woorden van kunt ‘wegstemmen’. Op maandag 15 december maakt het INL de verliezer bekend.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in