Overslaan en naar de inhoud gaan

Ondanks crisis meer autoreclame in 2008

Ondanks de wereldwijde crisis in de auto-industrie zijn de Nederlandse mediabestedingen voor (personen)autoreclame niet ingezakt.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2008 werd voor ruim 278 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, een toename van 4,6 pct ten opzichte van 2007. Dat blijkt uit een analyse van Adfact. Opvallend is dat het grootste deel (28,4 pct) werd besteed in het laatste kwartaal van 2008. Bovendien lagen in het vierde kwartaal de bestedingen 14 pct hoger dan in het vierde kwartaal van 2007. De mediabestedingen aan campagnes voor SUV’s namen in 2008 wel af, met maar liefst 65 pct. Toyota was net als het jaar daarvoor de grootste adverteerder.

Uit de analyse van Adfact blijkt verder een toename van actiematige autocampagnes. In 2008 werd er ruim 14 miljoen euro meer besteed aan actiecampagnes dan in 2007, een stijging van 11 pct. In het vierde kwartaal werd er 5,8 miljoen euro meer besteed ten opzichte van het vierde kwartaal van 2007, een stijging van 16 pct. ‘Het lijkt erop dat automerken door tegenvallende verkopen juist extra adverteren’, aldus Lars de Vries van Adfact. ‘Autodealers hebben het erg zwaar en zullen de nodige marketinginspanningen verwachten van hun importeurs. We denken daarom dat deze lijn in 2009 zal worden doorgezet.’

Bijna een derde (30 pct) van alle bruto mediabestedingen ging op aan introductiecampagnes van nieuwe modellen. De meeste introducties vonden plaats in het tweede kwartaal. De grootste introductiecampagnes van 2008 zijn: Ford Fiesta met 4,6 miljoen euro, Volkswa-gen Golf met 4,2 miljoen euro en Citroën C5 met 3,8 miljoen euro.

De bruto mediabestedingen voor milieugerelateerde campagnes liepen in 2008 sterk terug. Deze ‘groene’ reclamecampagnes waren in 2007 met een kleine 22 miljoen euro nog goed voor 8,2 pct van de totale bestedingen. In 2008 is dat teruggelopen naar ruim 16 miljoen euro (5,8 pct). Het zogenaamde L2-segment, met daarin grote SUV’s als Range Rover en Volvo XC90, vormde de grootse bestedingsdaler. Was dit segment in 2007 nog goed voor 4,6 miljoen euro, in 2008 werd er nog slechts voor 1,6 miljoen euro besteed, een daling van 65 pct.

Tv is veruit het populairste medium bij autoadverteerders. Met 152 miljoen euro ontving tv meer dan de helft van alle mediabestedingen; 12,7 miljoen euro meer dan in 2007. Radio zag het marktaandeel groeien van 13,7 naar 15,7 pct (43,7 miljoen euro) in 2008. Tijd-schriften zagen hun marktaandeel teruglopen van 5,8 naar 4 pct.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in