Consument bezuinigt op betaalde media


Dit geldt voor zowel exemplaren via de losse verkoop als voor abonnementen. Aan games en bioscopen zegt respectievelijk 49 pct en 44 pct minder uit te geven in een recessie. Dat blijkt uit recent onderzoek van Z’Insights, de onderzoeksunit van ZenithOptimedia Nederland, onder 413 Nederlanders.
Eerdere onderzoeken gericht op de recessie wezen uit dat consumenten onder andere naar huismerken grijpen en dat ze grotere uitgaven uitstellen. Er was echter nog weinig bekend over de invloed op het mediagebruik. Naast de voorgenomen bezuinigingen op de genoemde betaalde media ziet Ralph Sluis, research director van Z’Insights, nog meer belangrijke onderzoeksresultaten: consumenten zullen in de onzekere tijden meer en meer koopjesjagers worden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS41 pct van de consumenten geeft aan met meer aandacht naar aanbiedingen in huis-aan-huis bladen te zoeken. Ook 41 pct zegt meer gebruik te maken van kortingsbonnen in diverse media. Reclamefolders zullen blijkens het onderzoek door 43 pct van de Nederlanders met meer aandacht gelezen worden gedurende de recessie.
Op de ‘klassieke media’ tv en radio zal nauwelijks worden bezuinigd. Dit geldt overigens niet voor abonnementen op ‘betaalde tv-zenders’; 36 pct geeft aan te bezuinigen op aanschaf of verlenging van een abonnement. De hype rond internet en tv-kijken via de mobiele telefoon lijkt door de consument getemperd te worden; 32 pct geeft aan te bezuinigen op mobiele services.
Voor internet geldt dat de entertainmentfunctie, met name voor betaalde diensten, een minder grote rol zal gaan spelen bij de consument. De functie van internet als informatiebron zal juist belangrijker worden; bijna 40 pct van de consumenten zegt dat ze meer gebruik gaan maken van prijsvergelijkingssites.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid