NLEnergie krijgt 1 miljoen boete voor misleiding
De Nederlandse Energie Maatschappij heeft in de periode oktober 2008 tot juli 2009 'een zeer groot aantal consumenten' telefonisch benaderd voor het afsluiten van een energiecontract. Daarbij heeft de energieleverancier zich niet gehouden aan een aantal regels die gelden bij telemarketing.
Zo werd aan het begin van het gesprek de identiteit van het bedrijf en het commerciële oogmerk niet duidelijk genoemd. Ook werden misleidende mededelingen gedaan over de kosten en het te behalen prijsvoordeel.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: 'Telemarketing heeft per definitie een overrompelend karakter. Daarbij komt dat veel consumenten niet weten hoe energiecontracten in elkaar zitten. Daarom behoort het bedrijf consumenten goed en volledig te informeren. Dat is onvoldoende gebeurd.'
Via ConsuWijzer ontving de waakhond een groot aantal klachten over misleidende telemarketingpraktijken van de Nederlandse Energie Maatschappij. Daarop volgde een onderzoek.
De Nederlandse Energie Maatschappij maakte gebruik van verschillende externe callcenters die op grote schaal onaangekondigd consumenten benaderden om over te stappen. Aan het begin van het telefoongesprek werd de consument onvoldoende duidelijk verteld welk bedrijf belde. Ook werden er onjuiste en misleidende mededelingen gedaan over het prijsvoordeel dat men kon behalen, waarbij onvoldoende werd ingegaan op de omstandigheden en voorwaarden die dat bepalen.
Er werden ook contracten verkocht aan consumenten die kwetsbaar zijn, bijvoorbeeld vanwege hun hoge leeftijd. Dit is in strijd met de Gedragscode Consument en Energieleverancier waaraan alle energiebedrijven zich hebben gebonden. Er was volgens de Consumentenautoriteit 'sprake van onrechtmatigheden en misleidende mededelingen met een structureel karakter'. De toezichthouder heeft dit bij de bepaling van de hoogte van de boete in aanmerking genomen. Er zijn geen lasten opgelegd omdat het bedrijf medio juli 2009 op eigen initiatief met telemarketing is gestopt.
De Nederlandse Energie Maatschappij heeft bezwaar aangetekend tegen het besluit.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid