Overslaan en naar de inhoud gaan

NLEnergie krijgt 1 miljoen boete voor misleiding

De Consumentenautoriteit heeft de Nederlandse Energie Maatschappij (NLEnergie) boetes opgelegd van in totaal 1.020.000 euro voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Nederlandse Energie Maatschappij heeft in de periode oktober 2008 tot juli 2009 'een zeer groot aantal consumenten' telefonisch benaderd voor het afsluiten van een energiecontract. Daarbij heeft de energieleverancier zich niet gehouden aan een aantal regels die gelden bij telemarketing.

related partner content for mobile comes here

Zo werd aan het begin van het gesprek de identiteit van het bedrijf en het commerciële oogmerk niet duidelijk genoemd. Ook werden misleidende mededelingen gedaan over de kosten en het te behalen prijsvoordeel.

Bernadette van Buchem, directeur : 'Telemarketing heeft per definitie een overrompelend karakter. Daarbij komt dat veel consumenten niet weten hoe energiecontracten in elkaar zitten. Daarom behoort het bedrijf consumenten goed en volledig te informeren. Dat is onvoldoende gebeurd.'

Via ontving de waakhond een groot aantal klachten over misleidende telemarketingpraktijken van de Nederlandse Energie Maatschappij. Daarop volgde een onderzoek.

De maakte gebruik van verschillende externe callcenters die op grote schaal onaangekondigd consumenten benaderden om over te stappen. Aan het begin van het telefoongesprek werd de consument onvoldoende duidelijk verteld welk bedrijf belde. Ook werden er onjuiste en misleidende mededelingen gedaan over het prijsvoordeel dat men kon behalen, waarbij onvoldoende werd ingegaan op de omstandigheden en voorwaarden die dat bepalen.

Er werden ook contracten verkocht aan consumenten die kwetsbaar zijn, bijvoorbeeld vanwege hun hoge leeftijd. Dit is in strijd met de Gedragscode Consument en Energieleverancier waaraan alle energiebedrijven zich hebben gebonden. Er was volgens de Consumentenautoriteit 'sprake van onrechtmatigheden en misleidende mededelingen met een structureel karakter'. De toezichthouder heeft dit bij de bepaling van de hoogte van de boete in aanmerking genomen. Er zijn geen lasten opgelegd omdat het bedrijf medio juli 2009 op eigen initiatief met telemarketing is gestopt.

De Nederlandse Energie Maatschappij heeft bezwaar aangetekend tegen het besluit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in