Milieublunder van Albert Heijn c.s.
Verbijsterend, het verontwaardigde gesputter van de Nederlandse supermarkten die een deurtje voor hun koelvak moeten doen. "Omzetderving! Hoe moet het nu met de impulsaankoop!"
Gisteren besloot de Raad van State dat supermarkten in de regio Amsterdam en IJmond hun koel- en vriesvakken voortaan moeten afdekken. Dat proberen milieubewegingen al jaren voor elkaar te krijgen, de maatregel zou namelijk fors schelen in de CO2-uitstoot en bovendien de supermarkten een besparing in de energiekosten opleveren. Niettemin is het huis te klein. Waar bemoeit de milieubeweging zich mee? Wat kost dat allemaal weer niet, al die deurtjes. En vooral: wat een omzetderving, als de consument de impulsaankopen niet meer voor het grijpen heeft.
Ik ben verbijsterd. Alsof de consument wel de deur open kan trekken voor melk en boter, maar niet voor een toetje dat in de aanbieding is.
In plaats dat ze dit uitbuiten om zich te profileren als milieuvriendelijk bedrijf! Denken ze soms dat dat de consument niet interesseert? Vooral Albert Heijn, dat zich zo laat voorstaan op z'n assortiment biologisch. Als ze slim waren geweest waren ze de wetgeving vóór geweest en hadden ze kunnen zeggen: kijk eens klant, wij lopen óók voorop in milieuvriendelijke winkelinrichting.
Ze krijgen bovendien tot 31 december 2009 (!) de tijd om de maatregel door te voeren. Alle tijd om na te denken over een aantrekkeljke, creatieve, betaalbare oplossing. Maar nee, in plaats daarvan laten ze met hun protesten zien wat ze uiteindelijk zijn: kruideniers. Als het op de centen aankomt kunnen milieu en gezondheid barsten. Wat zetten ze zich ongelooflijk te kijk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid