Overslaan en naar de inhoud gaan

Emoties sturen het zoeken naar negatieve informatie

Wanneer zoeken mensen negatieve informatie op en wanneer mijden ze die juist? En waarom dan? Sociaal psycholoog Yaniv Shani onderzocht hoe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Consumenten stellen zich vaak bloot aan pijnlijke informatie, zelfs als dat niets meer uitmaakt omdat het kwaad al is geschied. Zo blijven ze de prijsontwikkeling volgen van een product dat al lang is gekocht als ze denken te zijn afgezet.

related partner content for mobile comes here

Maar als mensen het ergste vrezen, bijvoorbeeld dat ze een vervelende ziekte onder de leden hebben, stellen ze doktersbezoek juist uit om niet met de feiten te worden geconfronteerd. En dat terwijl die informatie van levensbelang kan zijn. Waarom zoeken mensen negatieve informatie in het ene geval op en in het andere juist niet?

Op grond van veldstudie en experimenten waarbij proefpersonen zich inleefden in scenario's, concludeert wetenschapper Yaniv Shani dat mensen naar relatief zinloze negatieve informatie zoeken, omdat het ontberen van de informatie minder comfortabel is dan het kennen van het slechte nieuws. Niet de anticipatie van negatieve emoties drijft de zoektocht, maar de negatieve emoties die al bestaan, zoals bijvoorbeeld spijt. Proefpersonen zochten bijvoorbeeld eerder naar informatie als ze spijt hadden van het niet gebruikt hebben van een kortingskaart.

Als de negatieve gevolgen van het kennen van slecht nieuws potentieel hoog zijn, kiezen mensen er echter voor om die informatie (tijdelijk) te mijden. Iemand kan bijvoorbeeld erg benieuwd zijn naar de resultaten van een HIV-test, maar die informatie toch voorlopig mijden omdat er een familiebruiloft op stapel staat. Mensen zijn op die manier niet het slachtoffer van hun emoties, maar blijven ze juist de baas, concludeert Shani.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in