Overslaan en naar de inhoud gaan

'Wehkamp zou zich scherper moeten profileren'

“Onze huidige positie hebben we te danken aan een aantal factoren. We waren er op tijd bij. Wehkamp begon al in 1995, als een van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

“Onze huidige positie hebben we te danken aan een aantal factoren. We waren er op tijd bij. Wehkamp begon al in 1995, als een van de eerste bedrijven, met grootschalige verkoop via internet. Het zag toen al, dat internet het kanaal is om bij mensen thuis te komen. Het is goed dat we bleven vasthouden aan die koers, ook tijdens de internetdip in 2001.” Zo analyseert Paul Nijhof (42), sinds 1 augustus jongstleden algemeen directeur van Wehkamp, het succes van het thuiswinkelbedrijf in een interview met het AD.

related partner content for mobile comes here

Wehkamp heeft de afgelopen tien jaar een zeer succesvolle omvorming van postorder- naar internetbedrijf achter de rug. Wehkamp was en is de grootste ‘thuiswinkel’ van Nederland, met 5 miljoen bestellingen per jaar, met 2 miljoen vaste klanten, 1 miljoen internetbezoeken per week. De concurrentie komt opvallend genoeg niet van andere internetbedrijven, maar van grote winkelketens als Miss Etam, HM, HEMA, Expert, Mediamarkt en Beter Bed. Deels zijn dat winkels met goed opgetuigde websites die steeds meer omzetten via internet.
Nijhof: “Vanaf het begin was ook de backoffice, alles wat de klant niet ziet, in orde: je moet als internetbedrijf grote volumes kunnen leveren met kleine foutmarges. Verder: de basis van verkoop via internet is vertrouwen. En vertrouwen hadden we al van onze klanten. Ons imago en de enorme aantallen bezoekers op onze site zijn andere redenen om in de top van internetverkopers te staan.”

Maar hoe houdt Wehkamp zijn toppositie nu de concurrentie toeneemt? Nijhof tegenover het dagblad: “We moeten ons scherper profileren. Ik wil overbrengen dat wij de vriend, de vriendin van het gezin zijn. Dat je altijd bij ons terecht kan, dat wij je helpen. Daarom moet er meer ruimte komen voor differentiatie.”
Volgens Nijhof moet je als internetbedrijf goed weten wat de consument beweegt. Nijfhof: “Als je dat goed doet, krijg je loyale klanten. We analyseren niet alleen het koopgedrag, we laten ook onderzoek doen via klantenpanels. Je leert het meeste van de verhalen die klanten vertellen over de achtergrond van hun aanschaf.”

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in