Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Consumenten hebben moeite met lezen financiële bijsluiters’

Consumenten vinden het lastig om de financiële bijsluiters te ontcijferen. Dat concludeert de Consumentenbond naar aanleiding van een quiz…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De financiële bijsluiter geeft uitleg bij financiële producten zoals hypotheken of beleggingsfondsen. Hoe dieper een erbij getekend mannetje buigt, hoe meer risico’s aan het product kleven. De deelnemers aan de kregen twee bijsluiters te zien: die van een hypotheek met garantieverzekering en een bijsluiter van een beleggingshypotheek. Ook moesten ze vragen beantwoordden over de financiële producten die zij zelf onlangs aanschaften.

related partner content for mobile comes here

Het is taaie stof. Dat blijkt volgens de bond uit het feit dat slechts 165 bezoekers van de website zich hebben gewaagd aan het doorworstelen van alle informatie. Slechts één iemand die aan de Quiz Financiële Bijsluiter deelnam heeft alle vragen van het inhoudelijke gedeelte goed beantwoord.

Twintig deelnemers wisten het juiste antwoord op de vraag wat de kostenverschillen waren van de twee producten. Ook gaf maar eenderde het goede antwoord over het risico van de producten. “Het is duidelijk, dat je nooit alleen moet uitgaan van de bijsluiter. Elke situatie is anders, dus een persoonlijk advies is essentieel.” (Algemeen Dagblad)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in