PR-mensen denken dat PR belangrijker wordt


In het onderzoek, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Brainjuicer, zijn 150 senior managers verantwoordelijk voor PR in de VS, UK en de EMEA-regio ondervraagd.
Het onderzoek wijst uit dat 96 procent van de bedrijven het belang van PR inziet, aldus de PR-mensen. Daarnaast geeft bijna tweederde aan dat PR zichtbaarder is geworden als gevolg van de komst van Web 2.0. Een grote meerderheid van deze groep ervaart deze ontwikkeling als positief. Zij beschouwen Web 2.0 als een nieuw kanaal waarin het gemakkelijker is geworden om bepaalde doelgroepen te bereiken. Web 2.0 is een verzamelterm van interactieve webapplicaties die niet alleen passief informatie verstrekken, maar (deels) vertrouwen op actieve betrokkenheid van de gebruiker. 60 procent van de respondenten gelooft dat PR een essentieel element is geworden van de bedrijfsvoering door de opkomst van ‘burgerjournalistiek’. Met name sociale media (voorbeelden hiervan zijn het in Nederland zeer populaire Hyves, en internationale portals zoals LinkedIn, Facebook en MySpace) hebben een impact op de klanttevredenheid en de winst.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMeer dan de helft van de respondenten verwacht dat hun PR-budgetten voor volgend jaar verhoogd zullen worden en van de managers die Web 2.0 technologieën adopteren verwacht zelfs 83 procent een verhoging van het PR-budget. Als voornaamste Web 2.0 technologieën worden RSS feeds, blogs, news sharing en social bookmarking sites genoemd. In alle industrieën zien de respondenten een sterke stijging van de betrokkenheid van de CEO bij PR-activiteiten.
'PR is hier en nu, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Bedrijven die snel inspelen op nieuws en openstaan voor nieuwe benaderingen zullen op langere termijn positiever beoordeeld worden', zegt Yvonne van Bokhoven, Senior Vice President bij LEWIS PR. 'Nieuwe media hebben de fundamenten van de hedendaagse PR enorm veranderd. Bedrijven die niet snel of persoonlijk met hun publiek communiceren, zullen de boot missen. Zij moeten leren om Web 2.0 te omarmen en in hun voordeel te gebruiken.'
Het onderzoek van Brainjuicer is afgelopen juli uitgevoerd. Resultaten van het onderzoek zijn te vinden op www.lewis360.com.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid