Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Merkkleding maakt merkbewuste vrouwen slimmer’

Jaja, het zijn wetenschappers die tot deze conclusie komen: ‘Merkkleding maakt merkbewuste vrouwen slimmer’.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Communicatiewetenschappers van de Amsterdamse Vrije Universiteit geven aan aangetoond te hebben dat voor merkbewuste vrouwen het dragen van merkkleding grote voordelen kan hebben: ze krijgen er meer zelfvertrouwen van en ze worden beter in het uitvoeren van cognitieve taken.

related partner content for mobile comes here

Het blijkt wel om slechts N=80 te gaan.

Sophie Dekker, uitvoerder van het experiment: ‘Ik heb 80 vrouwen gevraagd een zwart colbert te dragen tijdens het invullen van een vragenlijst en het oplossen van een aantal logische, taalkundige en wiskundige problemen. Aan de helft van de vrouwen vertelde ik dat het colbert van G-Star was (dat bleek ook uit het label). Bij de andere helft was het label verwijderd, en vertelde ik dat het om een colbert van de markt ging. Vrouwen die het “merkcolbert” droegen rapporteerden een hoger zelfvertrouwen.’

Het effect bleek vooral sterk bij materialistische vrouwen, dus merkbewustere vrouwen.
‘Bij materialistische vrouwen bleek ook de score op de cognitieve taken significant hoger te worden als ze wisten dat ze merkkleding droegen. Ze waren dus kennelijk beter in staat hun cognitieve vermogens aan te spreken’, aldus Dekker.

Het is niet voor het eerst dat onderzoek aantoont dat het gebruik van merken het zelfbeeld en gedrag kan beïnvloeden. Maar, zo is in het persbericht te lezen, dat merken ook invloed kunnen hebben op cognitieve prestaties is nog niet eerder bewezen.

Dr. Ivar Vermeulen, begeleider van het onderzoek en universitair docent communicatiewetenschap: ‘Uit veel studies is gebleken dat cognitieve prestaties door externe factoren kunnen worden beïnvloed, maar ook door hoe mensen zichzelf waarnemen. Daardoor hadden we al een vermoeden dat het dragen van merkkleding merkbewuste vrouwen wel eens beter zou kunnen laten presteren. Uit ons onderzoek blijkt dat als je er als merkbewuste vrouw goed aan doet om in cognitief veeleisende situaties, zoals examens, sollicitatiegesprekken of belangrijke vergaderingen, op je best gekleed te gaan.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in