Overslaan en naar de inhoud gaan

Merken verliezen Gen Z-volgers op sociale media door deze 4 fouten te maken, stelt een onderzoek

Irrelevante content is de belangrijkste reden om een merk te ontvolgen, blijkt uit onderzoek van team5pm onder 18 tot 24-jarigen.
Sociale media
© https://www.pexels.com/photo/red-and-blue-smartphone-screen-5426401/
Sociale media
© https://www.pexels.com/photo/red-and-blue-smartphone-screen-5426401/

Jongere Nederlanders - tussen de 18 en 24 jaar en daarom Gen Z genoemd - ontvolgen merken op sociale media het vaakst omdat zij de content niet relevant vinden (55 procent). Die conclusie trekt het bureau team5pm na onderzoek onder bijna 400 Nederlanders. Een andere belangrijke reden om merken te ontvolgen is bij het tonen van misleidende content (37 procent) en overmatige promotionele content (33 procent). De ontvolg-knop is ook makkelijk te vinden als merken te vaak posten (28 procent), stelt Gen Z.

Weinig animo voor AI-content

Uit het zogeheten The Social Shift-onderzoek van team5pm komen ook andere inzichten. Zo vroeg het bureau Nederlanders en Zweden naar hun kijk op AI-content en influencermarketing. Wat blijkt? Bijna de helft van de Nederlanders (48 procent) wil dat merken duidelijk aangeven wanneer zij door AI gegenereerde content gebruiken. AI-content kan merken interessanter maken, stelt een op de drie Gen Z'ers. Het merendeel vindt dat dus niet. Onder oudere doelgroepen is er nog minder animo voor AI-content. Zo vindt slechts 18 procent van de Nederlanders tussen de 35 en 44 jaar dat AI-content een merk boeiender kan maken. Volgens Frank de Wit, managing director van team5pm, is het daarom belangrijk dat merken transparant zijn over het al dan niet gebruiken van AI in hun contentmix.

Behoefte aan transparantie en authenticiteit komt ook naar voren uit vragen over influencermarketing. Bijna een op de drie Nederlanders kijkt graag naar behind-the-scenes-content van influencers - een percentage dat wat hoger is onder Gen Z. 38 Procent van de Nederlanders waardeert het als een influencer 'oprecht klant' is van een merk - wat sommigen een relatief laag percentage zullen vinden. 

Het volledige rapport is hier te lezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in