
Jongere Nederlanders - tussen de 18 en 24 jaar en daarom Gen Z genoemd - ontvolgen merken op sociale media het vaakst omdat zij de content niet relevant vinden (55 procent). Die conclusie trekt het bureau team5pm na onderzoek onder bijna 400 Nederlanders. Een andere belangrijke reden om merken te ontvolgen is bij het tonen van misleidende content (37 procent) en overmatige promotionele content (33 procent). De ontvolg-knop is ook makkelijk te vinden als merken te vaak posten (28 procent), stelt Gen Z.
Weinig animo voor AI-content
Uit het zogeheten The Social Shift-onderzoek van team5pm komen ook andere inzichten. Zo vroeg het bureau Nederlanders en Zweden naar hun kijk op AI-content en influencermarketing. Wat blijkt? Bijna de helft van de Nederlanders (48 procent) wil dat merken duidelijk aangeven wanneer zij door AI gegenereerde content gebruiken. AI-content kan merken interessanter maken, stelt een op de drie Gen Z'ers. Het merendeel vindt dat dus niet. Onder oudere doelgroepen is er nog minder animo voor AI-content. Zo vindt slechts 18 procent van de Nederlanders tussen de 35 en 44 jaar dat AI-content een merk boeiender kan maken. Volgens Frank de Wit, managing director van team5pm, is het daarom belangrijk dat merken transparant zijn over het al dan niet gebruiken van AI in hun contentmix.
Vacatures
Senior PR & Account lead
HAGENSSenior Contentspecialist
dpg mediaAccountmanager (digital) Intermediairs bij Ster
SterBehoefte aan transparantie en authenticiteit komt ook naar voren uit vragen over influencermarketing. Bijna een op de drie Nederlanders kijkt graag naar behind-the-scenes-content van influencers - een percentage dat wat hoger is onder Gen Z. 38 Procent van de Nederlanders waardeert het als een influencer 'oprecht klant' is van een merk - wat sommigen een relatief laag percentage zullen vinden.
Het volledige rapport is hier te lezen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee