
Jongeren, in de marketingbranche graag aangeduid als Gen Z, irriteren zich aan merken die té hard hun best doen om hun product of dienst aan te prijzen aan hun leeftijdsgenoten. Maar ook aan merken die juist niet hun best doen, en te makkelijk mee proberen te liften op trends. Deze en meer conclusies trekt Snapchat op basis van eigen onderzoek onder ruim duizend jongeren in Nederland.
Afhakers
De grootste marketingfrustratie van jongeren? Merken die reclame maken op een geforceerde of onnatuurlijke manier, stelt 40 procent van de respondenten. Net zo'n afhaker zijn merken die trends klakkeloos overnemen en een marketingafdeling zonder eigen idee. Gen Z wordt ook niet vrolijk van merken die zich jonger voordoen dan ze zijn (25 procent) en merken die cool en 'social savy' proberen over te komen, maar dat overduidelijk niet zijn (20 procent).
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROSProduct Marketing Manager EMEA
Legrand AV Netherlands BVOnline Advertising Consultant (NL)
VONQAdvertenties op sociale media storen blijkbaar veel minder. Snapchat - dat zelf reclames in zijn app toont - stelt dat 49 procent van de ondervraagde Gen Z'ers reclames op sociale media de grootste inspiratiebron noemt. Dit geldt vaker voor vrouwen dan voor mannen. Voor 64 procent van de respondenten kan een advertentie op sociale media de neiging vergroten om iets te kopen. Organische content van merken scoort met 61 procent bijna net zo hoog. Mooie resultaten voor adverteerders én socialmediaplatformen, en geen onderzoek van zo'n platform is compleet zonder aanbevelingen aan adverteerders.
Tips voor adverteerders
Snapchat deelt ook vijf tips, gebaseerd op de vraag aan de ondervraagde Gen Z'ers (16 tot 28 jaar) hoe merken zich authentiek en relevant kunnen presenteren op sociale media. Volgens jongeren kunnen merken positief opvallen door bijvoorbeeld behind-the-scenes-video's te delen, met een eigen twist in te haken op online trends, leuke reacties te plaatsen onder posts van andere merken of gebruikers en verhalen te vertellen in plaats van keiharde reclames te delen. Jongeren zitten tot slot te wachten op gepersonaliseerde content, gebaseerd op hun interesses, stelt Snapchat.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee