Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse mannen zijn gevoeliger voor influencermarketing dan vrouwen, stelt dit onderzoek

Jongeren voelen zich vaker beïnvloed dan ouderen.
Influencermarketing
Voorbeelden van influencermarketing
Influencermarketing
Voorbeelden van influencermarketing

Mannen voelen zich vaker (37 procent) in hogere mate beïnvloed door influencers dan vrouwen (24 procent). Jongeren zijn het meest gevoelig voor influencermarketing, blijkt uit de data. Hoe ouder de leeftijdsgroepen, hoe minder minder respondenten vinden dat influencers hun aankoopbeslissingen beïnvloeden. Storyboard heeft geen Nederlanders ouder dan 45 jaar ondervraagd. 

Geloofwaardigheid

Het bureau deelt wel enkele andere conclusies uit zijn onderzoek, dat hier in zijn geheel te downloaden is. Zo is 73 procent van de respondenten het eens met de stelling dat de influencer als individu geloofwaardig moet zijn, om beïnvloeding te bewerkstelligen. De meeste Nederlanders zeggen bovendien dat influencermarketing geen invloed uitoefent als de content niet aansluit bij hun leefwereld. Influencermarketing werkt voor 71 procent van de respondenten alleen als er qua onderwerp - zoals duurzaamheid, voeding of technologie - een match is. 

Of een influenceractivatie viraal gaat, boeit de meeste respondenten niet. Zij vinden zaken als echtheid, geloofwaardigheid en de net genoemde match qua onderwerp belangrijker dan hoeveel views en likes een inhaker of campagne scoort. Dat aspect kan sommige marketeers wakker schudden, want regelmatig wordt 'viraal gaan' genoemd als doelstelling in bureaubriefings. 

Merken en bureaus kunnen zich beter gaan focussen op influencermarketing op basis van regelmatig terugkerende content van partijen waar de consument al een positieve associatie mee heeft, stelt Storyboard. Volgens het bureau zijn consumenten namelijk vaker beïnvloedbaar door content die zij regelmatig zien of content van merken waar ze al enthousiast over zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in