
8 op de 10 Nederlanders tussen de 18 en 45 jaar zegt dat influencers hun aankoopbeslissingen beïnvloeden. Die conclusie trekt Storyboard Agency, een strategisch influencermarketingbureau, op basis van eigen onderzoek onder 1500 respondenten in deze leeftijdsdoelgroep.
Mannen voelen zich vaker (37 procent) in hogere mate beïnvloed door influencers dan vrouwen (24 procent). Jongeren zijn het meest gevoelig voor influencermarketing, blijkt uit de data. Hoe ouder de leeftijdsgroepen, hoe minder minder respondenten vinden dat influencers hun aankoopbeslissingen beïnvloeden. Storyboard heeft geen Nederlanders ouder dan 45 jaar ondervraagd.
Vacatures
Senior PR & Account lead
HAGENSSenior Contentspecialist
dpg mediaAccountmanager (digital) Intermediairs bij Ster
SterGeloofwaardigheid
Het bureau deelt wel enkele andere conclusies uit zijn onderzoek, dat hier in zijn geheel te downloaden is. Zo is 73 procent van de respondenten het eens met de stelling dat de influencer als individu geloofwaardig moet zijn, om beïnvloeding te bewerkstelligen. De meeste Nederlanders zeggen bovendien dat influencermarketing geen invloed uitoefent als de content niet aansluit bij hun leefwereld. Influencermarketing werkt voor 71 procent van de respondenten alleen als er qua onderwerp - zoals duurzaamheid, voeding of technologie - een match is.
Of een influenceractivatie viraal gaat, boeit de meeste respondenten niet. Zij vinden zaken als echtheid, geloofwaardigheid en de net genoemde match qua onderwerp belangrijker dan hoeveel views en likes een inhaker of campagne scoort. Dat aspect kan sommige marketeers wakker schudden, want regelmatig wordt 'viraal gaan' genoemd als doelstelling in bureaubriefings.
Merken en bureaus kunnen zich beter gaan focussen op influencermarketing op basis van regelmatig terugkerende content van partijen waar de consument al een positieve associatie mee heeft, stelt Storyboard. Volgens het bureau zijn consumenten namelijk vaker beïnvloedbaar door content die zij regelmatig zien of content van merken waar ze al enthousiast over zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee