
De voorbeelden zijn talrijk en vaak aangehaald: hoe kan het dat een potje appelmoes van Hak in Nederland 2,09 euro kost en in België 89 cent? Waarom betalen we in Nederland voor dezelfde fles zonnebrandcrème van Nivea in Nederland € 26,50 kost en in Duitsland slechts € 8,95.
De uiteenlopende prijzen die A-merken in de verschillende Europese landen rekenen doen vermoeden dat er sprake is van marktmanipulatie of inkoopmuren. In 2020 bleek uit een studie van de Europese Commissie dat indien afnemers hun producten vrij konden inkopen, Europese consumenten jaarlijks € 14,1 miljard goedkoper uit zouden zijn. Onlangs sprak de Tweede-Kamercommissie voor Economische Zaken over de kwestie.
Vacatures
Senior PR & Account lead
HAGENSSenior Contentspecialist
dpg mediaAccountmanager (digital) Intermediairs bij Ster
SterEen van de kritische marktpartijen is de online supermarkt Picnic, dat al een paar jaar tegen de prijsverschillen aan loopt. Twee jaar geleden bracht het naar buiten dat veel producten in Duitsland aanzienlijk goedkoper zijn dan in Nederland, maar dat het deze niet aan Nederlandse consumenten mocht verkopen.
Het bedrijf is nu een nieuwe campagne gestart om het probleem aan te kaarten. In de bestel-app van Picnic zijn vanaf deze week ongeveer vijftig populaire producten verkrijgbaar die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht. Het gaat vooral om frisdranken.
Trucs producenten
De actie van Picnic is natuurlijk bedoeld om de zogenaamde inkoopmuren die fabrikanten opwerpen aan de kaak ter stellen. Enkele weken geleden nog legde Arjen Lubach in zijn televisieprogramma gedetailleerd uit welke trucs de producenten gebruiken. Een ervan is het niet-vermelden van de ingrediënten van producten in het Nederlands. Die mogen dus niet Nederland verkocht worden.
Omdat dit wettelijk verplicht is, plakt Picnic nu stickers met de Nederlandse ingrediënten over de Duitse etiketten heen. Nog steeds is het prijsverschil dan enorm. Zo betalen Picnicklanten deze week € 6,99 voor vier flessen anderhalve liter Coca-Cola regular of zero, in plaats van € 9,65. Een grote pot Nutella (750 gr) kost geen € 7,14 maar € 4,99.
‘In de Europese Unie geldt vrij verkeer van goederen’, legt medeoprichter van Picnic Michiel Muller uit. ‘De fabrikanten profiteren daarvan door bijvoorbeeld op een centrale locatie zo goedkoop mogelijk te produceren, maar werpen blokkades op als supermarkten hun klanten van dit voordeel willen laten profiteren. Dat moet echt stoppen en wij gaan door met de strijd.’
Nederland aanbiedingenland
De A-merken vinden de kritiek onterecht. Producent Nestlé vindt dat het vergelijken van prijzen een jaaroverzicht vereist, niet een momentopname. ‘In Nederland zijn er veel "twee voor de prijs van één"-aanbiedingen en andere promoties. Over het gehele jaar genomen zijn de gemiddelde prijzen in Nederland voor dezelfde producten daardoor vergelijkbaar met andere landen.’
Unilever schrijft zelfs dat Nederland aanbiedingenland ‘dat de gemiddelde kosten van boodschappen in Nederland structureel lager liggen dan zowel het gemiddelde in de EU als bij ons omringende landen’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee