Overslaan en naar de inhoud gaan

Picnic laat klanten in PR-campagne profiteren van lage Europese prijzen A-merken

Actie omzeilt de inkoopmuren die A-merken opwerpen om in verschillende landen verschillende prijzen te rekenen.
Een autootje van Picnic
Een autootje van Picnic
Een autootje van Picnic
Een autootje van Picnic

De uiteenlopende prijzen die A-merken in de verschillende Europese landen rekenen doen vermoeden dat er sprake is van marktmanipulatie of inkoopmuren. In 2020 bleek uit een studie van de Europese Commissie dat indien afnemers hun producten vrij konden inkopen, Europese consumenten jaarlijks € 14,1 miljard goedkoper uit zouden zijn. Onlangs sprak de Tweede-Kamercommissie voor Economische Zaken over de kwestie.

Een van de kritische marktpartijen is de online supermarkt Picnic, dat al een paar jaar tegen de prijsverschillen aan loopt. Twee jaar geleden bracht het naar buiten dat veel producten in Duitsland aanzienlijk goedkoper zijn dan in Nederland, maar dat het deze niet aan Nederlandse consumenten mocht verkopen.

Het bedrijf is nu een nieuwe campagne gestart om het probleem aan te kaarten. In de bestel-app van Picnic zijn vanaf deze week ongeveer vijftig populaire producten verkrijgbaar die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht. Het gaat vooral om frisdranken.

Trucs producenten

De actie van Picnic is natuurlijk bedoeld om de zogenaamde inkoopmuren die fabrikanten opwerpen aan de kaak ter stellen. Enkele weken geleden nog legde Arjen Lubach in zijn televisieprogramma gedetailleerd uit welke trucs de producenten gebruiken. Een ervan is het niet-vermelden van de ingrediënten van producten in het Nederlands. Die mogen dus niet Nederland verkocht worden.

Omdat dit wettelijk verplicht is, plakt Picnic nu stickers met de Nederlandse ingrediënten over de Duitse etiketten heen. Nog steeds is het prijsverschil dan enorm. Zo betalen Picnicklanten deze week € 6,99 voor vier flessen anderhalve liter Coca-Cola regular of zero, in plaats van € 9,65. Een grote pot Nutella (750 gr) kost geen € 7,14 maar € 4,99.

‘In de Europese Unie geldt vrij verkeer van goederen’, legt medeoprichter van Picnic Michiel Muller uit. ‘De fabrikanten profiteren daarvan door bijvoorbeeld op een centrale locatie zo goedkoop mogelijk te produceren, maar werpen blokkades op als supermarkten hun klanten van dit voordeel willen laten profiteren. Dat moet echt stoppen en wij gaan door met de strijd.’

Nederland aanbiedingenland

De A-merken vinden de kritiek onterecht. Producent Nestlé vindt dat het vergelijken van prijzen een jaaroverzicht vereist, niet een momentopname. ‘In Nederland zijn er veel "twee voor de prijs van één"-aanbiedingen en andere promoties. Over het gehele jaar genomen zijn de gemiddelde prijzen in Nederland voor dezelfde producten daardoor vergelijkbaar met andere landen.’

Unilever schrijft zelfs dat Nederland aanbiedingenland ‘dat de gemiddelde kosten van boodschappen in Nederland structureel lager liggen dan zowel het gemiddelde in de EU als bij ons omringende landen’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in