Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer dan helft Europese adverteerders kiest voor multiscreen campagne

FMCG-adverteerders domineren Europese online video-advertising
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

99 procent van alle Europese adverteerders koopt zijn online video-advertising in met de hulp van CPM. Slechts 1 procent gebruikt het cost-per-action model.  Zo zegt video-advertisingplatform Videology, dat (wereldwijd) 852 miljoen impressies mat in het tweede kwartaal van 2014. Adverteerders werken het liefste met 1 model, zeker nu de verschillende schermen steeds meer naar elkaar toe groeien, aldus Rich Astley, directeur Videology. Tegen Warc zegt hij tevens dat 9 van de 10 campagnes worden ingekocht via programmatic buying.

related partner content for mobile comes here

Videology zag in Q2 dat het aantal campagnes dat verschillende schermen combineert (pc, tv en mobiel), een aandeel had van 34 procent.  ‘PC only’ campagnes hadden een aandeel van 45 procent, PC en mobiel 15 procent, ‘alleen mobiel’ slechts 1 procent en 4 procent van de adverteerders koos voor een combi van pc en tv. Dat betekent dat 53 procent in Q2 koos voor een multiscreen campagne. Met name in Groot-Brittannië (62 procent).

50 procent van alle videocampagnes had een mobiele component in Q2.

FMCG domineerde in Europa, met 43 procent van alle impressies in Q2, op afstand gevolgd door retail (11 procent), entertainment (8 procent), financiele diensten (8 procent) en automotive (6 procent).

De meeste online video-advertenties duren 30 seconden (aandeel 45 procent), gevolgd door 20 seconden (35 procent) en 10 seconden (6 procent). ‘Overig’ telt voor 14 procent. Voor de 20 seconden-commercials geldt echter een groei van 13 procent per kwartaal.

Op de PC wordt 76 procent ingezet als pre-roll en dat aandeel groeit per kwartaal, in-banner video’s hebben een aandeel van 24 procent.

Demografische data
Als het gaat om targeting vertrouwt 64 procent van de Europese adverteerders nog op traditionele demografische data, al zien de onderzoekers wel een groei van 14 procent per kwartaal als het gaat om de inzet van moderne targetingtechnieken.  Die hebben nu een aandeel van 33 procent. Binnen dat aandeel heeft social targeting 33 procent, behavioural targeting 27 procent, domein-targeting 13 procent en geo-location 11 procent.

Waar wordt het meeste geadverteerd? Vooral op entertainmentsites (57 procent), gevolgd door portals (13 procent), sportsites (8 procent), vrouwensites (5 procent), nieuwssites en gamingsites (beide 4 procent).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in