Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer AV-content kijken via smartphone en tablet

Bijna de helft van de Nederlanders van 13 jaar en ouder kijkt wel eens audiovisueel materiaal op een smartphone.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Steeds meer Nederlanders kijken naar audiovisueel materiaal via smartphone en tablet. Bijna de helft van de Nederlanders van 13 jaar en ouder (48 procent) kijkt wel eens audiovisueel materiaal op een smartphone en ruim een derde (36 procent) kijkt wel eens audiovisueel materiaal op een tablet. Het bereik van AV-content via desktops en laptops is ten opzichte van een jaar eerder nagenoeg gelijk gebleven.

related partner content for mobile comes here

Verder blijkt dat er meer televisiecontent via het televisiescherm wordt gekeken.

Dat blijkt uit het onderzoek “Moving Pictures 2013” dat Stichting Kijkonderzoek (SKO) donderdag publiceert. Moving Pictures 2013 is voor de derde keer op rij uitgevoerd. Aan de hand van dit onderzoek monitort SKO de trends in het gebruik van smartphones, tablets, desktops, laptops en het televisiescherm voor het bekijken van audiovisueel materiaal.

Apparaten
De groei van het bereik van AV-content via smartphones en tablets is vooral toe te schrijven aan de groeiende penetratie van deze devices. Het aantal Nederlanders van 13 jaar en ouder dat een tablet of een smartphone bezit, is significant toegenomen. In 2012 gaf 34 procent aan een tablet te bezitten, in 2013 is dat percentage gestegen naar 51 procent. De stijging van het smartphone-bezit verliep van 54 procent in 2012 naar 63 procent in 2013. Onder jongeren en jongvolwassenen is de penetratie van de smartphone gestegen tot boven de 80 procent. Bij de overige devices (televisie, desktop en laptop) zijn geen significante verschillen in bezit vastgesteld.

Men kijkt gemiddeld genomen evenveel naar AV-content op de smartphone en tablet als in 2012. Het televisiescherm neemt met 77 procent van alle AV-kijkminuten het grootste aandeel voor haar rekening. Dat was in 2012 niet anders.
Lineaire TV wordt het meest via het televisiescherm bekeken (98 procent). De kijktijd van lineaire tv-programma’s op andere devices bedraagt 2 procent.

Bas de Vos, directeur SKO, zegt hierover: 'De groei van het bekijken van AV-content komt uit de aanwas van nieuwe bezitters van een tablet of smartphone. Het gedrag bij bezitters van een apparaat zien we namelijk niet veranderen. Moving Pictures stelt ons in staat om te volgen of dit gedrag in de toekomst wel verandert, zodat we daarop tijdig kunnen anticiperen.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in