Overslaan en naar de inhoud gaan

McDonald's maakt campagne zonder het merk te noemen of eigen kanalen in te zetten

In de merkoze video's maakt de fastfoodketen slim gebruik van Google
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

's Werelds bekendste fastfoodketen heeft een nieuwe online campagne waarin het merk niet één keer genoemd wordt. Er komen geen logo's in beeld en de video's worden niet gedeeld via eigen sociale media. Toch is het snel duidelijk dat het gaat om een campagnefilmpje voor McDonald's.

related partner content for mobile comes here

Waar je Cola het lekkerste smaakt

In de video heeft actrice en producente Mindy Kaling (The Mindy Project) het over 'that place where Coke tastes so good' (die plek waar Coca-cola zo lekker smaakt). Ze vraagt kijkers om die zin in te tikken in Google. Als je dat doet, wordt meteen duidelijk dat het gaat over McDonald's (inmiddels komen ook een hoop artikelen naar boven over deze campagne).

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

De campagne is gemaakt door bureau We Are Unlimited (onderdeel van Omnicom) en gericht op tieners en twintigers. De inspiratie: deze doelgroep vertrouwt meer op mond-tot-mondreclame en eigen onderzoek (via Google), dan op reclameboodschappen.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Manipulatie van zoekresultaten
In The New York Times vertelt de marketingdirecteur van McDonald's dat het merk niet betaald heeft voor de Google-resultaten waarin mensen enthousiast zijn over hoe Cola smaakt bij McDonald's. Cola schijnt echt 'anders' te smaken bij de fastfoodrestaurants en daarover wordt al enige tijd gediscussieerd op internet.

Toch zijn de meeste zoekresultaten in Google vrij recente artikelen (Thrillist, Spoonuniversity, Cosmopolitan). Het lijkt er dus op dat het bureau samenwerkt met redacties van populaire blogs om de zoekresultaten te manipuleren. De marketingdirecteur zegt dat zij voorbereidingen treft om te voorkomen dat mensen deze positieve zoekresultaten saboteren. Dat gebeurde namelijk afgelopen week bij concurrent Burger King.

Gebruikers stoppen rattenvlees en teennagels in Whopper

Burger King gebruikte Google Home in een commercial. In een tv-reclame was te horen: 'U kijkt een vijftien seconden durende commercial van Burger King; wat helaas te kort is om alle verse ingrediënten van de Whopper voor het voetlicht te brengen Maar ik heb een idee. Ok Google, wat is de Whopper?' 

Met 'Ok Google' activeert Burger King alle Google Home-apparaten en Android-telefoons in huis. Het resultaat: Google zocht 'Whopper' op Wikipedia en las de pagina voor. Google vond dat niet oké en zorgde dat de pratende assistent voortaan niet meer reageert op het reclamespotje. Ook Wikipedia-gebruikers vonden de actie niet kunnen. De Wikipedia-pagina over Whopper bleek aangepast, zodat er alleen nog maar positieve dingen over de burger te lezen waren.

Wikipedia trad daar tegen op, maar even later werd het Whopper-lemma doelwit van Burger King-haters. Zij schreven op de pagina dat de Whopper rattenvlees en geknipte teennagels bevat. Ook deze aanpassingen zijn inmiddels weer teruggedraaid.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in