Overslaan en naar de inhoud gaan

Kinderpostzegels vernieuwt met gamification, influencers en apps

Gamification-bureau Monty bedacht een vernieuwde campagne voor een van de oudste Nederlandse scholenacties
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Leuker, uitdagender en minder administratieve rompslomp


‘Natuurlijk zijn er meerdere oorzaken voor de daling,’ vertelt Irene Gouwens van Stichting Kinderpostzegels. ‘We kunnen niet overal iets aan doen, maar waar we wel wat aan konden doen verbeteren we. Uit onderzoek blijkt dat de actie wel wat leuker, uitdagender en stimulerender kon voor kinderen. Bij de leerkrachten valt veel te winnen door de ‘administratieve rompslomp’ te verkleinen.’

‘Natuurlijk zijn er meerdere oorzaken voor de daling,’ vertelt Irene Gouwens van Stichting Kinderpostzegels. ‘We kunnen niet overal iets aan doen, maar waar we wel wat aan konden doen verbeteren we. Uit onderzoek blijkt dat de actie wel wat leuker, uitdagender en stimulerender kon voor kinderen. Bij de leerkrachten valt veel te winnen door de ‘administratieve rompslomp’ te verkleinen.’

Om de actie leuker en uitdagender te maken, riep Stichting Kinderpostzegels de hulp in van Monty, een bureau met expertise op het gebied van gamification.



Game met een missie


Dit jaar verpakken ze het goede doel als ‘missie’. Manon Beurskens van Monty: ‘Net als bij een spannende game, willen we meteen vanaf het begin de aandacht trekken van de leerlingen. Dat doen we met een video op het digibord, waarop een geheimzinnige minister vertelt dat hij een probleem heeft.’

Dit jaar verpakken ze het goede doel als ‘missie’. Manon Beurskens van Monty: ‘Net als bij een spannende game, willen we meteen vanaf het begin de aandacht trekken van de leerlingen. Dat doen we met een video op het digibord, waarop een geheimzinnige minister vertelt dat hij een probleem heeft.’

De minister is een bekende Nederlander die anoniem in beeld is. Hij heeft de opdracht 400.000 kinderen te helpen aan een goed thuis. Daarvoor heeft hij slechts één week de tijd. Hij vraagt de leerlingen van groep 7 en 8 om hem te helpen.

Kennis uit de gamewereld


Beurskens vertelt dat de gamewereld diende als inspiratie. ‘Een concreet doel en een tijdslimiet zorgen voor gezonde spanning en zin om aan de slag te gaan. Wat ook meespeelt voor de motivatie is dat de leerlingen voelen dat ze echt kunnen bijdragen aan iets dat groter is dan henzelf.’

Beurskens vertelt dat de gamewereld diende als inspiratie. ‘Een concreet doel en een tijdslimiet zorgen voor gezonde spanning en zin om aan de slag te gaan. Wat ook meespeelt voor de motivatie is dat de leerlingen voelen dat ze echt kunnen bijdragen aan iets dat groter is dan henzelf.’

Van postzegel tot powerbank


De bekende YouTuber Dylan Haegens is ‘missiecoach’ en moedigt de kinderen elke dag aan met verkooptips. Beurskens: ‘Net als in een game, zorgt positieve feedback ervoor dat je door wilt gaan. Dat komt omdat de hersenen positieve feedback ervaren als een beloning en dopamine aanmaken.’

De bekende YouTuber Dylan Haegens is ‘missiecoach’ en moedigt de kinderen elke dag aan met verkooptips. Beurskens: ‘Net als in een game, zorgt positieve feedback ervoor dat je door wilt gaan. Dat komt omdat de hersenen positieve feedback ervaren als een beloning en dopamine aanmaken.’

Haegens introduceert de actie op zijn Youtube-kanaal

Om het doel van de missie te bereiken, moeten de leerlingen zoveel mogelijk Kinderpostzegels en andere artikelen verkopen. Gouwens vertelt dat het assortiment de laatste jaren flink is vergroot: ‘De postzegels worden nog steeds het best verkocht, maar er zijn nu ook kaarten en zelfs powerbanks te koop.’

Van map naar app


De kinderen krijgen nog steeds een papieren map, maar kunnen ook digitaal bestellingen opnemen met een bestel-app op hun smartphone. Dat scheelt een hoop werk voor de leraren en is leuker voor de kinderen. Zij krijgen via de bestel-app namelijk continu feedback. Ze kunnen levels halen en zien hoe dicht ze met z’n allen bij het gezamenlijke doel zijn. Beurskens: ‘Ook inzicht in progressie is een vorm van beloning.’

De kinderen krijgen nog steeds een papieren map, maar kunnen ook digitaal bestellingen opnemen met een bestel-app op hun smartphone. Dat scheelt een hoop werk voor de leraren en is leuker voor de kinderen. Zij krijgen via de bestel-app namelijk continu feedback. Ze kunnen levels halen en zien hoe dicht ze met z’n allen bij het gezamenlijke doel zijn. Beurskens: ‘Ook inzicht in progressie is een vorm van beloning.’

De app heeft nog een voordeel. Gouwens: ‘Voorheen hadden de leerlingen tijdens de actie geen idee van het aantal bestellingen. Wij zelf ook niet trouwens. Dit jaar kan de geheime minister elke dag een tussenstand geven, omdat we data verzamelen via de smartphone-apps.’

Raad wie de minister is


Beurskens: ‘Om het extra leuk te maken, kunnen de leerlingen tijdens de actie raden wie de minister is. De klas waarin dit als eerste wordt geraden, wint een reis naar Duinrell.’ De kinderen kunnen hints over de minister vrijspelen door een x-aantal bestellingen op te halen.

Beurskens: ‘Om het extra leuk te maken, kunnen de leerlingen tijdens de actie raden wie de minister is. De klas waarin dit als eerste wordt geraden, wint een reis naar Duinrell.’ De kinderen kunnen hints over de minister vrijspelen door een x-aantal bestellingen op te halen.

Gouwens vertelt dat de actie dankzij de digitalisering voor het eerst een ‘echt einde’ heeft. Op 5 oktober maakt de geheimzinnige minister bekend wie hij zelf is en wat de opbrengst is. ‘We hopen natuurlijk het doel te halen, maar dat is niet zeker. Het blijft dus tot het eind spannend, ook voor ons.’

Credits:
Opdrachtgever: Stichting Kinderpostzegels
Strategie, concept & ontwikkeling middelen: monty
Ontwikkeling app: aFrogleap
Missiesite: BradPack
Onderzoek vooraf: Responsible Branding
Conceptcheck bij de doelgroep: OneTwentyOne

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in