Overslaan en naar de inhoud gaan

Inzet van sociale media leidt vooral bij niet-klanten tot een betere reputatie

Onderzoek VU-wetenschappers legt resultaten online engagement bloot.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Engagement via sociale media leidt vooral bij niet-klanten tot een betere reputatie. Ook zijn sociale media veel belangrijker dan traditionele media voor tevredenheid van klanten over het contact met een bedrijf.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit het onderzoek A stage to engage: Social media use and corporate reputation van de VU-wetenschappers Corné Dijkmans, Peter Kerkhof, Camiel Beukeboom. Met de studie wilden ze blootleggen óf en wannéér de sociale media-activiteiten van een bedrijf van invloed zijn op de corporate reputatie.

Afstandelijker beeld

Het blijkt dus dat online engagement vooral bij niet-klanten van invloed is op de reputatie. Een mogelijke verklaring daarvoor is dat niet-klanten een wat afstandelijker beeld hebben van het bedrijf. Ze krijgen ze door de positief gekleurde activiteiten op de sociale-mediapagina’s (deelbare en aantrekkelijke content, prijsvragen, goed nieuws) sneller een betere indruk van het bedrijf

Voor het onderzoek namen de drie KLM als casus-bedrijf. In een online enquête onder ruim 3.500 klanten en niet-klanten van KLM is bij respondenten de intensiteit van hun sociale-mediagebruik, hun engagement met KLM’s socialemedia-activiteiten, en hun beeld van KLM’s reputatie gemeten.

Brede groep

Hoewel het onderzoek blootlegt sociale media een duidelijke meerwaarde hebben als relatie- en communicatiekanaal voor klanten, hebben de ondrzoekers een ander advies: richt je als bedrijf in je sociale-media-activiteiten op een brede consumentengroep, en niet te eenzijdig op alleen de huidige klanten. Op korte termijn lijkt dat misschien onrendabel, maar op langere termijn kunnen niet-klanten ooit klant gaan worden. Daarnaast kunnen niet-klanten online ook een belangrijke rol spelen als ‘ambassadeur’ of influencer.

Het onderzoek wordt in april 2015 gepubliceerd in

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in