Overslaan en naar de inhoud gaan

Innoveren kun je leren

Ga uit van wat je hebt en kies de weg van de meeste weerstand. Dat zijn een paar van de uitgangspunten van Systematic Inventive Thinking.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sommige innovaties komen puur toevallig tot stand. Beroemd zijn de gele briefjes van 3M, die zijn uitgevonden door een medewerker die een boekenlegger nodig had die niet zomaar uit het boek viel. Maar op dit soort toevaltreffers kunnen de meeste bedrijven niet wachten. Het Systematic Inventive Thinking-model maakt een systematische benadering mogelijk. SIT gaat uit van het bestaande product. Het innovatieteam moet het product zo ingrijpend veranderen dat het zich voor nieuwe toepassingen leent of een heel ander karakter krijgt. Het advies is te beginnen bij de weg van de meeste weerstand, want dat levert de meest interessante resultaten op. Zo wilde Philips een paar jaar geleden het bedieningspaneel van een nieuwe DVD-speler veranderen. In plaats van de bestaande indeling te verfijnen, werd het complete front verwijderd en ingeruild voor één draaiknop voor de basisfuncties. De rest kan de gebruiker voortaan met zijn afstandbediening doen. Een ander voorbeeld is Nescafé express van Nestlé: koffie die niet warm, maar koud wordt gedronken en niet in kopjes, maar in blik. Door bijna alles om te gooien, kwam een heel nieuw product tot stand.

related partner content for mobile comes here

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in