'Ik Kies Bewust' logo meer effect op producent dan consument


De bekendheid van het logo onder consumenten is volgens het onderzoek hoog, maar consumenten maken slechts beperkt gebruik van dit logo om een gezondere keuze te maken. Uitzondering zijn consumenten die al geïnteresseerd zijn in gezondheid.
Kroonenberg-Vyth evalueerde het effect van het logo op consumentengedrag, productontwikkeling en de volksgezondheid. Het Ik Kies Bewust logo staat op voedingsmiddelen die vergeleken met soortgelijke producten binnen dezelfde productgroep minder natrium, toegevoegd suiker, verzadigd vet, transvet en calorieën bevatten en meer voedingsvezel.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHaar onderzoek toont aan dat het logo producenten stimuleert om bijvoorbeeld het natriumgehalte in bewerkt vlees met 18 procent te laten dalen en in soepen met 13 procent. Zij concludeert dat de meeste gezondheidswinst door gezondheidslogo’s kan worden behaald als producenten verder gestimuleerd worden meer gezondere producten aan te bieden. Zo worden de in gezondheid geïnteresseerde en de minder geïnteresseerde consument beide bereikt.
Kroonenberg-Vyth laat zien dat het cholesterolgehalte in theorie kan dalen door een voedingspatroon te volgen dat voldoet aan de criteria van het logo. Voorwaarde is dat consumenten niet méér van deze producten gaat eten dan van producten zonder logo. Zij adviseert overheden gezondheidslogo’s actiever te stimuleren. Dit kan verwarring wegnemen onder consumenten waarom producten met dezelfde productsamenstelling niet allemaal hetzelfde logo dragen.
Kroonenberg-Vyth keek voor haar onderzoeken in boodschappenkarretjes van 400 winkelende mensen in negen supermarkten en verzamelde verkoopcijfers van 25 bedrijfsrestaurants. Verder werkte zij samen met 47 producenten en voerde zij berekeningen uit naar gezondheidswinst in samenwerking met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
Kroonenberg-Vyth promoveert op 19 april aan de VU op dit onderzoek met als titel ‘Evaluation of a front-of-pack nutrition label. Effects on consumer behavior, product development and public health’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid