Overslaan en naar de inhoud gaan

'Ik Kies Bewust' logo meer effect op producent dan consument

Het gezondheidslogo ‘Ik Kies Bewust’ stimuleert producenten om gezondere producten te ontwikkelen, maar het heeft weinig effect op de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De bekendheid van het logo onder consumenten is volgens het onderzoek hoog, maar consumenten maken slechts beperkt gebruik van dit logo om een gezondere keuze te maken. Uitzondering zijn consumenten die al geïnteresseerd zijn in gezondheid.

related partner content for mobile comes here

Kroonenberg-Vyth evalueerde het effect van het logo op consumentengedrag, productontwikkeling en de volksgezondheid. Het Ik Kies Bewust logo staat op voedingsmiddelen die vergeleken met soortgelijke producten binnen dezelfde productgroep minder natrium, toegevoegd suiker, verzadigd vet, transvet en calorieën bevatten en meer voedingsvezel.

Haar onderzoek toont aan dat het logo producenten stimuleert om bijvoorbeeld het natriumgehalte in bewerkt vlees met 18 procent te laten dalen en in soepen met 13 procent. Zij concludeert dat de meeste gezondheidswinst door gezondheidslogo’s kan worden behaald als producenten verder gestimuleerd worden meer gezondere producten aan te bieden. Zo worden de in gezondheid geïnteresseerde en de minder geïnteresseerde consument beide bereikt.

Kroonenberg-Vyth laat zien dat het cholesterolgehalte in theorie kan dalen door een voedingspatroon te volgen dat voldoet aan de criteria van het logo. Voorwaarde is dat consumenten niet méér van deze producten gaat eten dan van producten zonder logo. Zij adviseert overheden gezondheidslogo’s actiever te stimuleren. Dit kan verwarring wegnemen onder consumenten waarom producten met dezelfde productsamenstelling niet allemaal hetzelfde logo dragen.

Kroonenberg-Vyth keek voor haar onderzoeken in boodschappenkarretjes van 400 winkelende mensen in negen supermarkten en verzamelde verkoopcijfers van 25 bedrijfsrestaurants. Verder werkte zij samen met 47 producenten en voerde zij berekeningen uit naar gezondheidswinst in samenwerking met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Kroonenberg-Vyth promoveert op 19 april aan de VU op dit onderzoek met als titel ‘Evaluation of a front-of-pack nutrition label. Effects on consumer behavior, product development and public health’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in