Hoe merken het nieuwe Instagram Stories kunnen gebruiken


Instagramgebruikers kunnen vanaf nu ook foto’s en video’s toevoegen via de nieuwe functie Stories. De content blijft dan 24 uur zichtbaar voor volgers, daarna verdwijnt het automatisch. Dit lijkt heel erg op de functie Stories van Snapchat. Sterker nog, het is nagenoeg hetzelfde. Zo kunnen er, net als bij Snapchat, tekeningen en teksten worden toegevoegd aan een foto of video via Instagram Stories. De enige verschillen op het eerste gezicht zijn dat het bij Instagram niet mogelijk is om een tijdsduur van een aantal seconden in te stellen én dat het ook niet mogelijk is om filters te gebruiken.
Introducing Instagram Stories
Instagram-topman Kevin Systrom geeft ook toe dat het concept letterlijk van Snapchat is. Volgens hem gaat het echter niet om iets uitvinden, maar om een bestaand succesvol concept zelf te implementeren. 'De filters van Instagram en de newsfeed van Facebook zijn ook en masse overgenomen door andere sociale netwerken en de hashtags en de @-usernames van Twitter zijn een standaard geworden. Wie kan het iemand kwalijk nemen als hij de beste manier om bepaalde informatie te presenteren overneemt?', zegt Systrom.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIs Instagram nu een dief? Volgens advocate Marike Neervoort niet. 'Als Instagram net als Snapchat foto's na 24 uur wil wissen, dan mogen ze dat gewoon doen, een concept is niet beschermd', zegt ze in de Volkskrant. Dat geldt niet voor een naam, die Instagram wél heeft gekopieerd van Snapchat, maar volgens Neervoort is dat waarschijnlijk onderdeel van Instagrams strategie om (succesvol) veel media-aandacht te kunnen genereren.
Dief of niet, Instagram Stories kan door merken op de volgende manieren worden gebruikt.
1. Achter de schermen
De drempel om meer content te plaatsen is nu verlaagd. Instagram wordt door merken gemiddeld 1,5 keer per dag gebruikt om iets te plaatsen. Dit medium wordt voornamelijk gebruikt om ‘bijzondere’ content te delen, terwijl dat bij Snapchat niet het geval is. Daar kan van alles worden geplaatst, de hele dag door, omdat het toch wel verdwijnt na 24 uur. Het zou nu ook een optie zijn om via Instagram meer beelden van bijvoorbeeld achter de schermen te delen met het publiek.
2. Het ‘Facbook-algoritme’ omzeilen
Instagram maakt sinds kort gebruik van hetzelfde algoritme als Facebook, waarbij content verschijnt op iemands tijdlijn die volgens het sociale medium het meest relevant is voor de gebruiker. Het kan dan gebeuren dat een merk niet meer verschijnt op iemands tijdlijn, omdat Instagram heeft bepaald dat het niet relevant genoeg is. Bij Snapchat wordt gemaakt van een chronologische tijdlijn, maar het is nog onduidelijk of dat bij Instagram Stories ook het geval is. Als Instagram iets goed wil kopiëren, zou dat dus wel een optie moeten zijn.
3. Takeover
Een merk laat op Snapchat wel eens toe dat bijvoorbeeld influencers voor even gebruik kunnen maken van het Snapchatkanaal van het merk. Dat kan nu ook via Instagram.
4. Eén op één
Via Stories wordt het makkelijker gemaakt voor een merk om een Q&A te doen. Volgers kunnen een vraag insturen via Instagram en deze zou kunnen worden beantwoord via Stories.
5. Live
Facebook heeft een functie waarbij live gestreamd kan worden. Via Instagram zou het vergelijkbare kunnen gebeuren aan de hand van snelle korte filmpjes die als een verhaal worden weergegeven in Stories.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid