Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe je de lange termijn bestuurt

De moeilijkste opgave voor executives is te bepalen wat ze moeten doen op de lange termijn. De visie van Maurice Lévy, de baas van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat je als CEO vandaag moet doen, of volgende week, of aan het eind van het volgende kwartaal, is meestal wel helder: het wijst zich doorgaans vanzelf. Maar wat moet je op de lange termijn doen? Wat is ervoor nodig om de lange termijn te managen? Harvard Business Review vroeg het aan vier executives, onder wie Maurice Lévy, chairman en CEO van Publicis Groupe (waar ook Saatchi & Saatchi onderdeel van is), gevestigd in Parijs en de grootste advertisinggroep ter wereld.

related partner content for mobile comes here

Het bouwen van de toekomst draait in wezen om het bouwen van het heden, zegt Lévy: 'De beslissingen die je vandaag neemt en de mensen waarmee je vandaag werkt, brengen je waar je morgen moet zijn; raak het contact met hen nooit kwijt. Om het heden te bouwen, moet een leider dicht bij de frontlinie blijven; de mensen die zakendoen met je klanten en markten.'

Het is daarbij de kunst om de juiste timing aan te houden voor je moves: loop niet te ver op je klanten vooruit maar blijf ook niet achter. Te vroeg is even verkeerd als te laat: het moet op het juiste moment gebeuren. Volgens Lévy kunnen dienstverlenende bedrijven op de lange termijn alleen overleven als managers bereid zijn om business te weigeren die ze niet begrijpen.

Toen hij pas als CEO was aangesteld, deed zich de kans voor om een in potentie erg lucratieve cliënt in de financiële sector binnen te halen. Er zaten echter vage aspecten aan het product van de cliënt. Reden om hem te weigeren. Twee jaar later viel het bedrijf om, zat de cliënt in de bak en ging het bureau dat de account had binnengehaald op de fles.

bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in